نقشه حریم سه هزار اثر تاریخی منتشر می‌شود

ارک خبر- مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: با تکمیل عملیات اسکن سه هزار نقشه‌ حریم آثار تاریخی کشور، به زودی این نقشه‌ها با هدف شفاف‌سازی اطلاعات در سایت سازمان میراث فرهنگی قرار می‌گیرد.
نقشه حریم سه هزار اثر تاریخی منتشر می‌شود
به گزارش سه‌شنبه ایرنا از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فرهاد نظری افزود: تعیین حریم حفاظتی آثار تاریخی از اواخر دهه پنجاه شروع و تا امروز برای حدود سه هزار اثر تاریخی ثبت شده، حریم حفاظتی تهیه و مصوب شده است.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته و امسال، همه‌ نقشه‌های حریم‌های مصوب در سازمان میراث فرهنگی اسکن و تصمیم گرفته شد به منظور شفاف‌سازی و دسترسی آزاد به اطلاعات و پرهیز از اشتباه یا سوء استفاده‌های احتمالی در دسترس عموم قرار گیرد.
نظری با تاکید بر این‌که نقشه‌های حریم‌های آثار تاریخی جزء اسناد بسیار مهم میراث فرهنگی کشور و به نوعی بیانگر تاریخ حفاظت از آثار تاریخی هستند، بیان داشت: انتشار این اسناد روی سایت سازمان می‌تواند زمینه را برای تحقیق پژوهشگرانِ حفاظت آثار ملی فراهم کند.
وی با بیان این‌که قبل از انتقال سازمان به شیراز حدود ۲۲ هزار پرونده ثبتی آثار تاریخی اسکن شده و در سایت دانشنامه ایرانشهر در اختیار عموم قرار گرفته بود، افزود: پس از بازگرداندن پرونده‌های ثبتی از شیراز در سال ۱۳۹۲، دیگر پرونده‌ها نیز اسکن شدند و اصل پرونده‌ها در اختیار مرکز اسناد سازمان قرار گرفت.
مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی تصریح کرد: این پرونده‌ها اکنون در شرایط مطلوب و امن نگهداری می‌شود و هر پژوهشگر و فرد علاقه‌مندی با مراجعه به مرکز اسناد یا دفتر ثبت می‌تواند به نسخه دیجیتال این اسناد دسترسی داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا