صدور کارت هوشمند برای ۷۵ درصد جمعیت آذربایجان شرقی

ارک خبر- مدیر کل ثبت احوال آذربایجان شرقی هم اکنون برای ۷۵ درصد از جمعیت آذربایجان شرقی کارت ملی هوشمند صادر شده است.
صدور کارت هوشمند برای ۷۵ درصد جمعیت آذربایجان شرقیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، جودی مدیر کل ثبت احوال آذربایجان شرقی در مراسم اعطای کارت هوشمند ملی در مراغه گفت: حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت نزدیک به ۴ میلیون نفری استان واجد شرایط دریافت کارت ملی هستند که برای حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر کارت هوشمند صادر شده است.

جودی افزود: نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر هم برای دریافت کارت هوشمند ملی ثبت نام کرده اند و کارت آن‌ها در حال صدور است و به زودی در اختیار هم استانی‌ها قرار می‌گیرد.

وی با بیان این که کارت‌های ملی قدیمی تا پایان صدور کارت‌های جدید اعتبار خواهد داشت افزود: از ابتدای سال آینده صدور کارت ملی هوشمند با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

به گفته مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی، با همه سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی برای ارائه خدمات با کارت ملی هوشمند قرارداد عقد شده است.

ناگفته نماند سازمان ثبت احوال کشور به عنوان مرجع امور هویتی کشور در نظر دارد طی یک طرح برنامه‌ریزی شده، کارت‌های هوشمند ملّی را جایگزین کارت‌های ملّی قدیمی کند.

کارت‌های جدید علاوه بر کاربرد‌های قبلی کارت قدیمی، به عنوان کلید ورود به دولت الکترونیک و حرکت به سمت جامعه اطلاعاتی، این فرصت را فراهم می‌کند تا افراد به شیوه‌ای امن وارد فضای دیجیتال شوند.

کارت هوشمند ملّی به عنوان مقدمه‌ای برای ورود به جامعه اطلاعاتی، می‌تواند موجب توزیع عادلانه فرصت‌ها، کاهش بسیاری از هزینه‌های دولت، مردم و بنگاه‌ها شود که این امور به نوبه خود می‌تواند نقش به سزایی در پویایی اقتصاد کشور داشته باشد.

با پیاده‌سازی طرح کارت هوشمند ملّی، این امکان فراهم می‌شود که خدمات به روشی ساده، سریع و با کیفیت بالاتر به مردم ارائه و موجب افزایش رضایتمندی مردم از دولت شود.

تاکنون کشور‌های مختلفی اقدام به طراحی و پیاده‌سازی کارت هوشمند ملی در کشورشان کرده‌اند و تقریباً همه کشور‌های حوزه خلیج فارس و بیشتر کشور‌های خاور دور، در زمینه هوشمندسازی کارت ملی مردمِ خود گام برداشته اند.

کشور‌های آسیایی همانند مالزی، سنگاپور و هنگ‌کنگ در این زمینه پیشرو بوده‌اند و هم اکنون مردم این کشور‌ها با کارت هوشمند ملی خدمات دریافت می‌کنند.

کشور‌های مختلف بر اساس نیاز و امکانات موجود، کاربرد‌های متفاوتی را روی کارت هوشمند ملی خود گنجانده‌اند، اما نکته مشترک در بیشتر موارد، شناسایی و تصدیق هویت افراد به صورت دیجیتال است.

شناسایی الکترونیکی افراد، تصدیق هویت و جلوگیری از امکان جعل هویت افراد، امکان امضای دیجیتال در فضای دیجیتال، امنیت بالا و کاربرد‌هایی همانند هدفمند کردن یارانه‌ها، سلامت الکترونیکی و حتی خدمات انتخابات و دیگر خدمات شهروندی با هماهنگی نهاد‌های مربوط، از جمله مزایای کارت هوشمند ملّی به عنوان یک ابزار چندکاره به شمار می‌رود.

به بیان دیگر کارت هوشمند ملی، یک رایانه ساده و کوچک است که با اتصال به یک کارتخوان، می‌توان به اطلاعات درون آن دسترسی پیدا کرد و این امکان فقط برای دارنده کارت میسّر است.

از آن جایی که عکس و اثر انگشت صاحب کارت به صورت الکترونیکی و رمزنگاری شده در کارت وی ذخیره شده است، به این ترتیب امنیت استفاده از کارت به طور چشمگیری بالا می‌رود و هیچ کس امکان استفاده یا سوء‌استفاده از کارت را نخواهد داشت.

برای استفاده از کارت حتماً باید صاحب کارت حضور داشته باشد تا اثر انگشت وی به صورت دیجیتال با اثر انگشتی که در هنگام ثبت‌نام در کارت ذخیره شده است مقایسه و تطبیق داده شود و سپس اجازه استفاده از امکانات کارت به وی داده شود.

علاوه بر این ها، امکان پردازش اطلاعات، امکان تغییر اطلاعات پس از صدور، امکان پشتیبانی از کاربرد‌های مختلف، امکان افزودن کاربرد جدید پس از صدور، امکان دسترسی به اطلاعات بر حسب مجوز‌های دسترسی مختلف و به صورت کاملاً امن و امکان استفاده کارآمدتر از خدمات دولت الکترونیک هم در کارت‌های هوشمند ملی وجود دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا