اعلام آمار بالای مصرف آب کشاورزی اجحاف در حق این بخش است

ارک خبر- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه مصرف آب کشاورزی در احیا دریاچه ارومیه نقش تعیین کننده دارد، گفت: اعلام آمار بالای مصرف در این بخش اجحاف در حق این بخش است.
اعلام آمار بالای مصرف آب کشاورزی اجحاف در حق این بخش است
به گزارش ایرنا اکبر فتحی یکشنبه شب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به صراحت می‌توان گفت که ۶۵ درصد میزان مصرف آب در بخش کشاورزی است و تا زمانی که این رقم را اصلاح نکنیم در احیای دریاچه ارومیه با مشکل روبرو خواهیم شد.
وی ادامه داد: آب تبخیر شده در پشت سدها، آب مصرفی فضای سبز، انتقال به دریاهای آزاد نباید جزو مصرف بخش کشاورزی محسوب شود، در صورتی که میزان اندازه‌گیری آب شرب موجود است ولی متاسفانه آب مصرفی در بخش فضای سبز و انتقال آب‌های ناشی از بارش به دریاهای آزاد را نیز به حساب بخش کشاورزی می گذارند.
فتحی با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه برای همه به یک اصل تبدیل شده زیرا اگر احیا نشود جان حداقل ۱۴ میلیون نفر تهدید می شود، اظهار داشت: بخش کشاورزی نقش موثری در احیای دریاچه ارومیه دارد و البته آمار زیادی از قبیل اینکه ۹۵ درصد آب مصرفی از راه بخش کشاورزی است که باید این آمار اصلاح شود.
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: برای احیای دریاچه ارومیه پنج طرح در بخش کشاورزی توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه مشخص شده که احیای سامانه های آبیاری از سنتی به مدرن، افزایش گلخانه‌ها، انتقال آب با لوله و تهیه کاداستر کشاورزی شامل این طرح ها است.
فتحی ادامه داد: متاسفانه ابتدا برنامه گلخانه و سپس انتقال آب با لوله در ستاد احیای دریاچه ارومیه رد شد و به عبارتی طرح‌ها را آب برد، البته این طرح‌ها را در داخل خود سازمان افزایش دادیم به طوری که براساس میزان تخصیص اعتبارات، انجام تعهدات بیشتر بود.
وی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی استان موظف است تا در طول پنج سال باید ۴۰ درصد مصرف را کاهش دهد، افزود: بر این اساس سالانه هشت درصد کاهش مصرف آب کشاورزی داشتیم که البته باید این موضوع با همکاری سایر دستگاه‌ها انجام می‌گرفت.
رییس سازمان جهادکشاورزی با بیان اینکه ۳۵ درصد اعتبارات تخصیص یافته است، گفت: با این وضع نباید انتظار تحقق همه تعهدات به صورت کامل را داشت ولی با این وجود وظایف خود را انجام دادیم.
فتحی همچنین در خصوص کنترل قیمت گوشت در استان گفت: موضوع اصلی که باید جلوی آن را گرفت، گران فروشی است زیرا قیمت تمام شده برای گوشت گوساله ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار ریال است که مبالغ بالاتر از آن باید کنترل شود.
وی بیان داشت: ۱۳۰۰ تن گوشت منجمد، ۳۰۰ تن گوشت گرم، ۱۵۰۰ تن مرغ منجمد در استان توزیع شده است.
رییس سازمان جهادکشاورزی همچنین در خصوص قطع درختان جنگل‌های ارسباران گفت: ۱۸۰ هزار هکتار جنگل در استان داریم که حراست از آنها توسط ۳۰۰ نفر کارمند غیرممکن است ولی با حساسیت ایجاد شده در سطح جامعه حراست از جنگل‌ها راحت‌تر شده است.
فتحی با اشاره به اینکه برای رسیدگی به موضوع قطع درختان ارسباران گروهی از وزارتخانه، استانداری آذربایجان‌شرقی و نمایندگان دستگاه‌های مختلف اعزام شد، گفت: البته نباید ادعا کنیم که هیچگونه قطع انجام نمی‌گیرد ولی بیشتر آنها با هدف اصلاح باغ ها و طرح اقتصادی بودن باغات که خودمان پیش‌بینی کرده‌ایم، است.
فتحی اظهار داشت: برای اقتصادی کردن باغات باید یک عده درخت اضافی قطع شود و این یک طرح قدیمی است ولی به علت اینکه در گذشته، درختان قطع شده ارزشی نداشت کسی توجه نمی‌کرد ولی الان این درختان به مبلغی به‌فروش می‌رسد که البته در این طرح برای قطع درختان، درخت و نهال جایگزین نیز ارایه شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا