زیربنای مراکز فرهنگی و هنری آذربایجان شرقی ۱۰ برابر شد

ارک خبر- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی زیربنای فضای فیزیکی مراکز فرهنگی و هنری استان بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته است.
زیربنای مراکز فرهنگی و هنری آذربایجان شرقی ۱۰ برابر شد
محمد محمدپور روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: میزان زیربنای فضای مراکز فرهنگی و هنری آذربایجان شرقی در سال ۱۳۵۶ در استان ۵ هزار و ۶۵۰ مترمربع بود که اکنون این میزان به حدود ۵۱ هزار و ۳۶۶ متر مربع رسیده است.
وی اظهار داشت: تعداد مراکز و فضاهای فرهنگی و هنری استان با احتساب یک باب سینما و واحد آموزشی تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در مجموع ۵ باب بود که این تعداد نیز در مرکز استان قرار داشت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به ماهیت فرهنگی این حرکت مردمی، این تعداد هم اکنون به ۳۲ واحد رسیده است.
محمدپور ادامه داد: در سال ۱۳۵۶ تعداد ۲۵ باب کتابخانه عمومی در سطح استان وجود داشت که اکنون این تعداد به ۱۴۷ باب رسیده و تعداد کتاب های آن ها نیز از ۱۶۸ هزار و ۳۱۹ جلد به ۲ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۱۰۹ جلد و تعداد اعضای آن ها نیز از حدود ۱۳ هزار نفر به ۱۱۱ هزار نفر رسیده است.
وی با بیان این که در سال ۱۳۵۶ زیربنای کتابخانه های عمومی استان ۱۱ هزار و ۹۸۴ متر مربع بود، اظهار داشت: هم اکنون این میزان به بیش از ۸۲ هزار متر مربع رسیده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: تعداد هنرستان های هنرهای زیبای استان از یک باب در سال ۱۳۵۶ به ۳ باب در سال ۹۷ رسیده و علاوه بر آن ها ۲۶۸ آموزشگاه آزاد هنری نیز به این تعداد اضافه شده است.
محمدپور با اشاره به افزایش چاپخانه های استان از ۴۹ باب در سال ۱۳۵۶ به ۳۵۹ باب در سال ۹۷ افزود: از این تعداد ۲۰ باب در مرکز استان وجود داشت که اکنون تعداد چاپخانه های تبریز به ۲۶۴ باب رسیده است.
وی با بیان اینکه آمارهای سال ۱۳۵۶ مربوط به آذربایجان شرقی به همراه اردبیل است، یادآوری کرد: پیش از انقلاب تعداد کتاب‌های چاپ شده در استان به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسید اما فقط در ۹ ماه سال جاری یک هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب در استان چاپ شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: تعداد سالن های سینما در آذربایجان شرقی و اردبیل پیش از انقلاب ۳۶ باب بود که اکنون فقط در آذربایجان شرقی ۲۳ باب سالن سینما وجود دارد که دارای ۷ هزار و ۹۶۷ صندلی است.
محمدپور با اشاره به رشد چشمگیر حوزه رسانه های استان پس از پیروزی انقلاب، ادامه داد: در سال ۵۶ تنها ۴ روزنامه سراسری در کشور منتشر می ‌شد در حالی که اکنون فقط در آذربایجان شرقی ۴۳۰ رسانه مکتوب و مجازی فعالیت دارد.
وی با اشاره به راه اندازی کانون های فرهنگی و هنری و کتابخانه‌های مساجد پس از پیروزی انقلاب، ادامه داد: هم اکنون یک هزار و ۳۲۴ کانون مساجد در استان فعال بوده و آن ها به یکی از مهم ترین مراکز فعالیت های فرهنگی و هنری جوانان تبدیل شده‌ اند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه اشتغال، کارآفرینی و تولید آثار گام های برجسته ای در سطح استان برداشته شده است، گفت: هم اکنون ۳ هزار صنف در حوزه های مختلف مانند چاپ، نشر و مطبوعات در استان فعالیت می کند که برای بیش از ۳۰ هزار نفر در این صنوف به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است.
محمدپور افزود: حوزه فرهنگ و هنر ظرفیت بالایی در زمینه ایجاد اشتغال داشته و برای کارآفرینی و سرمایه گذاری حوزه ای مطمئن است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا