اجرای۱۳۶ پروژه محرومیت‌زدایی توسط سپاه اصفهان

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب‌الزمان (عج) اصفهان گفت:  اجرای۱۳۶ پروژه محرومیت‌زدایی توسط سپاه اصفهان

 

سید حسین انوری در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: بنا بر فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد هزار نقطه آباد در کشور برای اینکه الگویی برای آبادانی در سراسر کشور شود، دو سال پیش قرارگاه پیشرفت، عمران و آبادانی شکل گرفته شد.

 مسؤول قرارگاه پیشرفت، عمران و آبادانی سپاه حضرت صاحب‌الزمان استان اصفهان خاطرنشان کرد: این قرارگاه در ۵ کارگروه با محوریت سلامت، تعلیم و تربیت، اشتغال، فرهنگی و اجتماعی و زیرساخت با هدف طراحی الگویی از پیشرفت و آبادانی در مناطق محروم شروع به کار کرده است.

وی تصریح کرد: بر اساس محرومیتی که وزارت کشور در مناطق مختلف شناسایی کرده بود یک هزار دهستان انتخاب و به دنبال آن ۱۲۰ دهستان در سال ۹۶ انتخاب شد، اصفهان حدود ۱۲۷ دهستان دارد و حدود ۴۹ دهستان استان اصفهان ضریب ۶، ۷ و ۸ را دارند و بیشترین ضریب محرومیت ما ضریب ۸ است که به معنای محرومیت بسیار بالاست.

مسؤول قرارگاه پیشرفت عمران و آبادانی سپاه حضرت صاحب‌الزمان استان اصفهان بیان کرد: برنامه‌ریزی قرارگاه پیشرفت و آبادانی روی این ۴۹ دهستان است که باید برنامه‌ریزی شود، در سال نخست ۶ دهستان انتخاب شد و در مرحله نخست پشت کوه موگویی، دهستان ییلاق، دهستان پادنا و دهستان‌های خور و بیابانک انتخاب شدند و برنامه قرارگاه در آن جا صورت گرفت.

مسؤول قرارگاه پیشرفت عمران و آبادانی سپاه حضرت صاحب‌الزمان استان اصفهان تصریح کرد: در طراحی نقشه راه دهستان، نقش سپاه، دولت، خیران استان اصفهان، گروه‌های جهادی و خود مردم در نظر گرفته می‌شود تا با هماهنگی کامل از ظرفیت‌ها موجود استفاده شود و اقدامات لازم صورت گیرد.

وی بیان داشت: علاوه بر ۵ کارگروه سلامت، زیرساخت و عمرانی، تعلیم و تربیت، اشتغال و کارگروه فرهنگی و اجتماعی با ابتکار استان اصفهان کارگروه مشارکت‌های مردمی برای استفاده از توانمندی خیرین به کارگروه‌های استان اضافه شد و اقدامات بسیاری هم در آن انجام شده است.

مسؤول قرارگاه پیشرفت عمران و آبادانی سپاه حضرت صاحب‌الزمان استان اصفهان ادامه داد: اولویت اول قرارگاه در بخش عمرانی مناطق محروم اشتغال و رونق معیشت مردم است، به همین دلیل سپاه به دنبال ایجاد پروژه ساخت مسجد، ایجاد غسالخانه و کتابخانه با اعتبارات خود نیست، پروژه‌های محرومیت‌زدایی قرارگاه باید در اشتغال مردم و جلوگیری از مهاجرت آن‌ها از روستا و رفع معیشت اثرگذار باشد.

انوری یادآور شد: اولویت دوم پروژه‌های قرارگاه به بخش تعلیم و تربیت برمی‌گردد، اگر وضعیت زیرساخت مدارس مناسب نباشد در اولویت دوم به بحث بازسازی و زیباسازی مدارس می‌پردازند، پروژه‌های ۶ دهستان اصفهان از سال ۹۶ تاکنون بهسازی چشمه‌ها، احداث و مرمت مخازن آب، تعمیر و مرمت قنات‌ها، احداث و مرمت سیل بندها، احداث سیل بندها، تکمیل خانه عالم، احداث و تعمیر مدارس، تعویض شبکه آبرسانی بوده است.

مسؤول قرارگاه پیشرفت، عمران و آبادانی سپاه حضرت صاحب‌الزمان استان اصفهان اظهار کرد: تعداد ۴۰ پروژه با اعتبار ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان قرارگاه و ۹۶ پروژه با حدود ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار خیرین انجام شده است، اگر در مناطقی توان اجرایی کم باشد از مردم همان دهستان کمک‌های یدی گرفته می‌شود.

وی تصریح کرد: اجرای بخشی از پروژه‌ها توسط گروه‌های جهادی صورت گرفته است، در تابستان ۹۷ تعداد ۲۰ گروه جهادی متخصص وارد عرصه اجرایی شد که با توانمندی آنان تعداد ۲۰ پروژه عمرانی در استان اجرایی شد، حدود ۲۰۰ نفر از گروه‌های جهادی در اجرای پروژه‌ها حضور داشتند که تاکنون تقریباً ۵ هزار و ۴۵۰ نفر در روز از گروه‌های جهادی استفاده شده است.

انوری افزود: در هر روستا یک هسته جهادی برای کمک به فعالیت‌های عمرانی روستا تشکیل شده است، ۸۰ واحد آموزشی هم در بحث تعلیم و تربیت در ۶۰ روستا فعالیت می‌کنند که متناسب با مباحث اقلیمی، سطح علمی دانش‌آموزان و نوع مهارت تصمیم‌گیری و اجرا می‌شود.

مسؤول قرارگاه پیشرفت، عمران و آبادانی سپاه حضرت صاحب‌الزمان استان اصفهان گفت: ۳۰ ساعت دوره ضمن خدمت درخصوص مباحث علمی، مهارتی و اعتقادی دانش‌آموزان و فرهنگیان برای فرهنگیان مناطق محروم برگزار و تاکنون ۲۰۰ جلسه آموزشی در سطح مدارس اجرایی شده است..

وی اضافه کرد: تاکنون حدود ۱۲۴ سفیر سلامت آموزش داده و ۲۰۰ جلسه برگزار شده است، در جلسات عمومی تاکنون ۲۵۰ جلسه با حضور ۴ هزار نفر برگزار شده است.

انوری با اشاره به اهداف اشتغال‌زایی در روستاها بیان کرد: هدف از اشتغال اول اصلاح وضعیت اشتغال موجود در منطقه است، مرحله بعد توسعه اشتغال و ظرفیت‌های منطقه و هدف آخر ایجاد اشتغال جدید خواهد بود که تاکنون به صورت مستقیم برای بیش از ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

مسؤول قرارگاه پیشرفت، عمران و آبادانی سپاه حضرت صاحب‌الزمان استان اصفهان عنوان کرد: هدف قرارگاه پرداخت تسهیلات نیست، پای کار آوردن مردم و توانمندی آنان در این پروژه مطرح است، زیرساخت‌های اشتغال‌زایی بررسی و موارد مورد نیاز تأمین می‌شود.

وی افزود: در بحث فرهنگی و اجتماعی کاری که انجام می‌دهیم این است که طلبه‌ای را به عنوان امام جماعت روستا آموزش داده و یک طلبه را در همه روستاهای دارای جمعیت بالای ۵۰۰ نفر مستقر می‌کنیم تا با کارهای آموزشی مردم ظرفیت خود را بشناسند و به واسطه حضور امام جماعت در روستا مردم را پای کار بیاوریم.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان خاطرنشان کرد: برای برنامه سال آینده ۱۳۳ پروژه را در نظر گرفتیم که این پروژه‌ها اکثرا به اشتغال و معیشت مردم باز می‌گردد و با دولت در تعامل هستیم، حدود ۱۳ میلیارد تومان نیز هزینه پرژه‌ها برای سال آینده است.

دکمه بازگشت به بالا