جهانگیری: ایران هراسان در ورشو مفتضح شدند

ارک خبر- معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه در نشست ورشو با کمک آمریکا، اسرائیل و سعودی سعی در ایران هراسی شده است، گفت: ایران هراسان به فضل الهی مفتضح شدند.
جهانگیری: ایران هراسان در ورشو مفتضح شدند
به گزارش ایرنا، «اسحاق جهانگیری» سه شنبه در مراسم اختتامیه ششمین همایش پیشرفت و توسعه علمی کشور در دانشگاه خاتم، ارتقای سطح استقلال و اقتدار ملی کشور در مواجهه با مسائل جهانی و منطقه ای را یکی از مسائل اصلی کشور بیان کرد و افزود: اجلاس ورشو در حالی برگزار می شود که عده ای با کمک اسراییل، آمریکا و سعودی می خواهند دیگران را از ایران بترسانند، دوره ای این کار را کردند شکست خوردند و این بار هم به فضل الهی مفتضح شدند اما ما باید بدانیم که چگونه با این مسائل مقابله مقتدارانه داشته باشیم.
وی با اشاره به وقوع برخی جنگ ها در منطقه مانند عراق و افغانستان توسط امریکا و به دنبال آن ایجاد گروه های تروریستی، اظهار کرد: در نتیجه همه اتفاقات، برگ برنده با ایران بود. آمریکا به بهانه القاعده و طالبان به افغانستان حمله کرد، ولی در آخر دوستداران انقلاب اسلامی در صحنه ماندند و در سوریه هم چنین شد.

** موقعیت ایران در منطقه موجب به چالش کشیدن اقتدار کشور شد
جهانگیری خاطرنشان کرد: این موقعیت ایران حسادت مجموعه ای را برانگیخته که می خواهند اقتدار منطقه ای ایران را از بین ببرند. جریانی راه افتاده که می خواهد اقتدار ایران را در منطقه به چالش بکشاند.
معاون اول رییس جمهوری در جمع انجمن های علمی کشور اظهار کرد: همزمانی این نشست با آغاز پنجمین دهه عمر انقلاب اسلامی و گام دوم اعلام شده از سوی رهبر انقلاب برای اینکه در دهه جدید چه مسائل راهبردی باید در دستور کار باشد، را به فال نیک می گیریم.
وی بار اصلی این کار را بر دوش مراکز علمی کشور دانست و ادامه داد: این مراکز علمی نقش مهمی دارند و امیدوارم به نحو مطلوبی کمک کنند تا در دهه پیش رو وضعیت بهتری داشته باشیم.
جهانکیری تصریح کرد: قاعدتا در هر کشوری و به طور مشخص در کشور ما وقتی به درک مشترکی از مسائل بنیادین در سطوح تصمیم گیری و تصمیم سازی و به راهکار مشترک و به اجماع دست یابیم، قدرت حل و به نتیجه رساندن آن بیشتر می شود تا اینکه هم در مساله و هم در راهکارها اختلاف نظر وجود داشته باشد.
معاون اول رییس جمهوری گفت: بصورت طبیعی در شرایطی که محدودیت ها زیاد و موانع جدی تر می شود، سردرگمی و یاس هم بیشتر می شود، در چنین شرایطی اگر جامعه به درجه ای از عقلانیت رسیده و به سمت حل مساله رود، خیلی بهتر می تواند آن را حل کند.
وی با اشاره به تهدید تحریم امریکا علیه پاکستان در دوره ترامپ ، افزود: با وجود همه اختلاف نظر و عقیده در پاکستان، اندیشمندان و صاحبنظران این کشور از هر عقیده و دسته ای تصمیم گرفتند یک دست شوند تا از تحریم امریکا دور بمانند.
جهانگیری خاطرنشان کرد: در زمان حاضر افزایش ظرفیت ملی کشور برای توسعه لازم است. ظرفیت ملی باید به کار گرفته شود تا نیازهای اصلی و ضروری جامعه رصد شود چون در مقطعی هستیم که اندیشمندان، صاحبنظران و گروه های مرجع باید بر نیازهای اصلی کشور تمرکز داشته باشند.
وی اعتماد همگانی، امید به آینده و سرمایه اجتماعی را از نیازهای جامعه برشمرد و گفت: در مقطع فعلی مهمترین راهکار برای برون رفت از مشکلات فعلی جامعه سرمایه احتماعی است و تقریبا نقطه کانونی آن اینجاست ( انجمن های علمی). نخبگان کشور می توانند نقش اصلی در ترمیم سرمایه های اجتماعی ایفا کنند.
معاون اول رییس جمهوری، ارتقای سطح تفاهم و گفت وگوی سیاسی ملی را دومین نیاز کشورعنوان و تصریح کرد: جامعه ای که از بیرون مورد دشمنی قرار می گیرد، مسائل داخلی را عمده نمی بیند و به دنبال راهکارها برای رفع اختلافات با گفت وگو است و نمی گذارد اختلافات قدیمی ادامه یابد، تا جامعه به سمت وحدت برود.
جهانگیری آخرین مساله و چالش های جدی را مسائل اقتصادی دانست و گفت: باید بر این مساله غلبه کنیم. بخشی از این چالش ها در گام دوم رهبر انقلاب آمده است.
وی با بیان اینکه اصل ۴۴ قانون اساسی مانع کوچک سازی دولت است و رهبری تفسیر کردند بخش خصوصی می تواند همه کاره باشد، ادامه داد: اگر خصوصی سازی انجام می شود، می گویند فساد شده و اگر انجام نشود می گویند دولت همه امور را در دست گرفته است. این ساختار دولتی باید کوچک شود یا اتکا به نفت، یکی از ساختارهای اصلی مشکل زا باید از بین برود چون امروز امریکایی ها می خواهند از طریق همین مساله نفت فشار سختی بر ما وارد کنند و می دانند اقتصاد ما متکی به نفت است.
وی گفت: بخش خصوصی ما آنقدر توانمند نیست که بار اصلی اقتصاد را بر دوش بکشد این بخش باید توانمند سازی شود و بودجه دولت هم نامتوازن است به طوری که هزینه های آن بسیار زیاد و درآمدهای اش محدود است.
به گفته وی، نظام بانکی، صندوق های بازنشستگی، محیط زیست، بحث آب که امروز به مساله جدی کشور تبدیل شده از دیگر چالش ها و مسائل جامعه است.

**توسعه علمی پیش نیاز توسعه ملی
جهانگیری با بیان اینکه مهمترین وجه توسعه ملی، توسعه علمی است، گفت: توسعه علمی درحقیقت پیش نیاز توسعه ملی است و بدون آن، توسعه علمی پایدار در کشور شکل نمی گیرد.
وی افزود: بار اصلی توسعه علمی کشور بر دوش مراکز علمی است؛ اما نهادهای واسطی مانند انجمن های علمی هم هستند که می توانند بار عمده ای از توسعه علم و فناوری کشور را به دوش بگیرد. مهم این است که همه بپذیریم اینها ظرفیت های کشور هستند و ظرفیت فقط نفت و گاز، منابع طبیعی نیست.
معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: ظرفیتی که تعیین کننده است، نیروی انسانی است که امروز در مراکز علمی تحقیقاتی فعالیت می کنند.

**فعالیت چهارهزار نَفَر در هیات مدیره انجمن های علمی کشور
به گزارش ایرنا، «مجید قاسمی» رییس دانشگاه خاتم و عضو هیات مدیره انجمن های علمی ایران در این همایش گفت: ٢٧٠ هزار نفر عضو انجمن های علمی و چهار هزار نفر هم عضو هیات مدیره این انجمن ها هستند که تا کنون ٧٧٠ همایش ملی برگزار کردند و در٢۵٠ همایش بین المللی نیز حضور داشتند.
به گفته وی، انجمن های علمی کشور تا کنون ٣٢٠ نشریه ملی و ٨٨ نشریه بین المللی منتشر کردند.

** رویکرد دولت بهره گیری از اساتید و متخصصان است
منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری نیز در ششمین همایش شورای انجمن های علمی ایران، رویکرد دولت را بهره گیری از نظرات اساتید رشته های مختلف و متخصصان دانست و گفت: اگر کم و کسری بوده ، شاید بخاطر نامناسب بودن ساز و کارهای ما برای انتقال پیام ها باشد.
وی ابراز امیدواری کرد که این ارتباط قوی تَر از گذشته پیش برود. وی ادامه داد، در کمیسیون ها و شورای عالی عتف ظرفیت بهره گرفتن از انجمن های علمی مغتنم شمرده می شود.
غلامی با اشاره به ۴٠ سالگی انقلاب و گام دوم توصیه مقام رهبری ، گفت: گام دوم توصیه رهبری، توجه به بخش علم و فناوری است که انجمن های علمی در این بخش هم به این موضوع توجه داشته باشند و دراین بخش از آینده نگری به وزارت علوم کمک کند.
وی ادامه داد: کمیسیون انجمن های علمی و معاونت پژوهشی تلاششان این است که ارتباط بهتر و قوی تری با انجمن های علمی فراهم کند.
براساس این گزارش در این همایش، انجمن های برتر در هر گروه لوح قدردانی از معاون اول رییس جمهوری دریافت کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا