مجوز ۱۶۰ اقامتگاه بوم گردی در آذربایجان شرقی صادر شد

ارک خبر- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: با هدف توسعه صنعت گردشگری تاکنون تعداد ۱۶۰ مجوز اقامتگاه بوم گردی در این استان صادر شده است.
مجوز ۱۶۰ اقامتگاه بوم گردی در آذربایجان شرقی صادر شد
مرتضی آبدار روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: توسعه صنعت گردشگری در قالب گسترش روستاهای مستعد برای بوم گردی یکی از برنامه های اولویت دار میراث فرهنگی آذربایجان شرقی است که می تواند با تبلیغات رسانه ای به یکی از منابع مهم درآمدی و افزایش قدرت اقتصادی منطقه تبدیل شود.
وی انتخاب تعداد ۵۲ روستای هدف گردشگری و تدوین طرح محتوایی و ایجاد زیرساخت ها در راستای جذب گردشگر را از اقدامات میراث فرهنگی استان در جهت توسعه بوم گردی بیان کرد و افزود: طی سال های پس از انقلاب اسلامی زیرساخت های گردشگری اعم از امکانات اقامتی، تفریحی و مجتمع های بین راهی، صدور مجوز ۹۰۰ برابر شده است.
آبدار اشتغال زایی در روستاهای هدف و جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها را از اهداف عمده توسعه گردشگری بوم گردی بیان کرد.
وی به برخی از دستاوردهای شاخص میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی طی سال های اخیر اشاره کرد و یادآور شد: طی این سال ها اقدامات شایسته ای در راستای صیانت از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان انجام گرفته که از این میان می توان به ثبت جهانی بازار تاریخی تبریز به عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده جهان اشاره کرد.
آبدار، ثبت جهانی مجموعه کلیساهای شمال آذربایجان شرقی با محوریت کلیسای سنت استپانوس در فهرست میراث جهانی یونسکو و ثبت بیش از یکهزار و ۸۳۰ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس در فهرست آثار ملی را از دیگر دستاوردهای حوزه میراث فرهنگی استان برشمرد.
وی ادامه داد: ایجاد ۳۶ موزه در حوزه های مختلف با همکاری دستگاه ها، نهادها و بخش خصوصی، انجام بیش از ۷۰۰ مورد عملیات حفاظتی اعم از مرمت، احیا، بازسازی و کاوش در خانه ها، ابنیه و محوطه های تاریخی، شناسایی و صدور پروانه فعالیت به ۱۱ هزار هنرمند صنایع دستی و افزایش سالانه تعداد گردشگران داخلی و خارجی ورود به استان از دیگر اقدامات مسراث فرهنگی بوده است.
آبدار، انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش دستباف از سوی شورای عالی جهانی صنایع دستی، کسب میزبانی و برگزاری اجلاس وزرای گردشگری مجمع گفت وگوی همکاری آسیا (ACD)، انتخاب تبریز به عنوان مرکز مطالعات میراث فرهنگی و گردشگری جاده ابریشم از سوی آژانس همکاریهای بین المللی ژاپن(جایکا) و انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی از سوی سازمان همکاری اسلامی(OIC) را از دستاوردهای مهم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی طی سال های اخیر ذکر کرد.
به گفته وی، طی سال جاری بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر داخلی و ۴۹۳ هزار گردشگر خارجی به آذربایجان شرقی ورود کرده و اقامت بیش ۹۸ هزار و ۳۰۰ نفر در اماکن اقامتی ثبت شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا