اهمیت و جایگاه مهارت آموزی و استعداد یابی در مدارس و نظام آموزشی کشور

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

اهمیت و جایگاه مهارت آموزی و استعداد یابی در مدارس و نظام آموزشی کشور

به گزارش  ارک خبر:اهمیت مهارت‌ آموزی و استعدادیابی از آن جهت بسیار ویژه است که در جامعه‌ای که مهارت آموزی و استعدادیابی بین دانش آموزان و دانش جویان نهادینه شده باشد بدون تردید آینده درخشانی به لحاظ اقتصادی و کسب و کار خواهد داشت.

همایش نیاز مدیران و معلمان امروز، در مراکز آموزشی با همین رویکرد در اصفهان برگزار شد در این رویداد سیدحسین عاملیان سخنران این همایش هدف از برگزاری این همایش را شناخت نیاز دانش آموزان، مدیران، معلمان و مربیان و آموزش مهارت‌های کار تیمی و کاربردی کردن آن‌ها در مراکز آموزشی عنوان کرد و اظهار داشت: هر سازمان و مجموعه ای که بخواهد در ارائه خدمات خود به جامعه هدف خود،توفیق یابد، لزوما باید نسبت به اهدفِ جامعه مورد نظر خود آگاهی داشته باشد بنابراین لازم است که بدانیم هدف ما از ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان چیست و آنها نیازمند چه چیز هستند. دانستن این موضوع بسیار مهم و کاربردی است چرا که بدون دانش آموزان وجود مدارس و مراکز آموزشی معنا و مفهومی نخواهد داشت.
وی افزود: طبق تعریف جدید سازمان یونسکو از سواد، امروزه دیگر فردی که توانایی خواندن و نوشتن داشته باشد یا دارای مدارک تحصیلی دانشگاهی و مراکز علمی معتبر علمی باشد، لزوما باسواد نیست، بلکه باسواد کسی است که سواد عاطفی، ارتباطی، مالی، رسانه ای، تربیتی، رایانه‌ای، سلامتی، نژاد و قومی، بوم شناختی، تحصیلی، انرژی و علمی داشته باشد و بتواند از دانش‌ و آموخته‌های خود تغییری مثبت در زندگی خودو دیگران ایجاد کند و بتواندبرای معضلات کشور با استفاده از توانائی های بدست آورده راه حل های مناسب ارائه دهد و از آزمون و خطای دائم بپرهیزد.
وی در مورد نیازهای دانش آموزان و مدیران و معلمان گفت: نیاز مدیران و معلمان باید در قالب نیاز دانش آموزان تعربف شود، وی اولین نیاز دانش آموزان را استعدادیابی بیان کرد و نیاز مدیران و معلمان را پاسخگویی به این نیاز دانست، اما متاسفانه به این نیاز عموما در مراکز آموزشی ما پاسخ داده نمی‌شود، در حالی که دانش آموزان ما باید بر اساس استعداد و در رشته مورد علاقه خود، تحصیل کنند. و این امر نیاز به شناخت استعداد دانش آموزان دارد.
وی دومین نیاز دانش آموزان را آموختن مهارت‌های اجتماعی در مدارس دانست و تاکید کرد: لازم است دانش آموزان این مهارت ها را با‌ آموزس مهارت های اجتماعی و از طریق مربیان دوره دبده درتعامل با یکدیگر در کلاس و مدارس فراگیرند. آن‌ها باید در مدارس با آموزش مهارت های اجتماعی، تعامل و سازگاری با یکدیگر را بیاموزند و مسائل و مشکلات بین خود را با روحیه مهارت محوری حل کنند ‌ولی متاسفانه به دلیل عدم یادگیری مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی در مدارس ما افرادی را در جامعه می‌بینیم که اگرچه دارای مدارک بالای علمی و گاه جزو نوابغ و نخبگان علمی هستند ولی فاقد مهارت‌های اجتماعی‌اند و نمی‌توانند به درستی با سایرین ارتباط برقرار کنند.
عاملیان افزود: آموزش شعور اجتماعی و مهارت های زندگی به دانش آموز ما کمک می‌کند تا در آینده بتواند به خوبی با دیگران در محیط کار، خانواده و اجتماع ارتباط برقرار کند و مسائل و مشکلات خود را بدون تنش و درگیری با افراد حل و فصل نماید. و در نتیجه از ناهنجاری های اجتماعی کاسته شودِ
وی در مورد اهمیت و جایگاه کار تیمی افزود: یکی از مشکلات اساسی و پایه ای کشور ما این است که افراد، توانایی انجام کار تیمی را ندارند و این موضوع باعث بروز مشکلات متعددی در جامعه می‌شود و برای اینکه ما بتوانیم بگوئیم فردی توانایی انجام کار تیمی را دارد باید مهارت‌هایی را کسب کرده باشد که از جمله این مهارت‌ها می‌توان از سازگاری با اعضای تیم و انعطاف پذیری، مسولیت پذیری، داشتن نظم و پشتکار در انجام وظایف محوله، علاقمند بودن به یادگیری و خدمت به مردم، داشتن احساس امنیت، راست گو بودن، توانایی بررسی نقش و جایگاه خود در تیم و توانایی حل تعارض نام برد.
در پایان این همایش از مدیران و مربیانی که از طرح های مهارت آموزی وهوش وخلاقت(استعدادیابی) در مراکز آموزشی خود استفاده می‌کنند تجلیل به عمل آمد.

دکمه بازگشت به بالا