نرخ رشد جمعیت در آذربایجان شرقی نگران کننده است

ارک خبر- مدیر کل ثبت احوال آذربایجان شرقی با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت در استان نگران کننده است گفت: در حال حاضر نرخ رشد ۱٫۲ رصد بوده در صورتیکه نباید از ۲٫۲ درصد کمتر باشد و این به معنی پیرشدن جامعه است.
نرخ رشد جمعیت در آذربایجان شرقی نگران کننده است
به گزارش ایرنا، احد جودی روز دوشنبه در جلسه شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی عجب شیر اظهار داشت: ادامه این روند موجب خواهد شد تا در ۳۰ سال آتی به ‌جای مدرسه، خانه سالمندان بسازیم.
وی با بیان اینکه ۹۹٫۷ درصد وقایع حیاتی استان در وقت قانونی ثبت می شود، گفت: این در حالی است که میانگین ثبت وقایع حیاتی در کشور ۹۸٫۷ درصد است.
جودی افزود: در ۱۱ماه گذشته امسال ۵۷ هزار و ۱۱۹ تولد در استان ثبت شده و در مقابل ۲۰ هزار و ۷۵۰ نفر فوت شده اند.
وی نسبت ازدواج به طلاق در آذربایجان شرقی را ۳٫۱ اعلام کرد و افزود: در این مدت ۲۷ هزار و ۷۸۰ازدواج و هشت هزار و ۸۸۸ طلاق در استان ثبت شده است.
وی گفت: سازمان ثبت احوال یک نهاد زیرساختی مهم و حاکمیتی در صدور اسناد هویتی، تولید و نشر آمار جمعیتی و ثبت وقایع حیاتی است و این سازمان پویا باید تولید آمار به هنگام را با قوت و حساسیت دنبال کند.
مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی بیان کرد: نگاه به ثبت احوال باید از تک وظیفه ای و صدور سجلی تغییر یافته و با تقویت زیرساخت ها، جایگاه واقعی این سازمان در برنامه ریزی و تصمیم سازی احیا شود.
جودی تصریح کرد: در سند چشم انداز ۲۰ ساله نظام، ثبت وقایع حیاتی چهارگانه باید به ۱۰۰ درصد برسد و اسناد هویتی جعل ناپذیر، ارائه خدمات الکترونیکی و مکانیزه شدن اسناد به طور کامل نهادینه و عملیاتی شود.
وی همچنین با بیان اینکه ۹۹٫۷ درصد وقایع حیاتی عجب شیر در وقت قانونی ثبت شده گفت: در ۱۱ ماه گذشته امسال یک هزار و ۱۷۱ نفر در شهرستان متولدو ۳۴۹ فوت شده اند.
وی نسبت ازدواج به طلاق در این شهرستان را ۴٫۷ اعلام کرد و افزود: در این مدت ۵۰۲ ازدواج و ۱۰۷ طلاق ثبت شده است.
فرماندار شهرستان عجب شیر نیز در این جلسه با اشاره به اجرای آئین نامه های قانون ثبت احوال که ناظر به همکاری و نحوه استفاده از خدمات افراد ، سازمانها ، ارگان ها و نهادهاست، گفت: باید از تمامی ظرفیت ها و امکانات در ارائه خدمات سجلّی و پوشش ثبت وقایع حیاتی و جلوگیری از دیرثبتی و کم ثبتی استفاده کرد.
عادل اصغرپور افزود: لازم است ساز و کارها و شیوه های اجرایی مناسب تهیه و تدوین شود تا شاهد رویه های اجرایی متناسب و یکسان در ادارات ثبت احوال باشیم.
وی افزود: اسناد سجلی مهمترین سند هویتی یک فرد در هر جامعه است که نقش اساسی در برنامه ریزی ها و هدف گذاری های خرد و کلان آن جامعه دارد به همین دلیل اجرای دقیق و به موقع ثبت وقایع حیاتی می تواند در پردازش اطلاعات و آمار موثر و مفید باشد.
جمعیت آذربایجان شرقی براساس سرشماری ۱۳۹۵، بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار نفر اعلام شد.
شهرستان عجب شیر نیز با ۷۱ هزار جمعیت در ۹۸ کیلومتری جنوب غربی تبریز مرکز این استان واقع است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا