مناطق حاشیه نشین را مورد توجه قرار می‌دهیم/ تمامی احزاب و انجمن‌ها در توسعه تبریز ایفای نقش کنند

ارک خبر- فرماندار تبریز در اولین روز کاری خود با حضور در خبرگزاری ایسنا، به سوالات خبرنگاران این رسانه پاسخ داد.

بهروز مهدوی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی گفت: در اولین روز کاری بر خود وظیفه دیدیم جایگاه رسانه را قدر دانسته و فعالیت‌های خود را با حضور در جمع خبرنگاران آغاز و از زحماتشان قدردانی کنیم. در نظر داریم طبق زمان‌بندی بطور مستمر از خبرگزاری‌ها و نشریات بازدید داشته باشیم.

وی با اشاره به تاریخچه وزین و کم‌نظیر تبریز و هوشیاری مردمان این خطه در برهه‌های مختلف، اظهار کرد: پاسخگویی به نیازها در راستای توسعه همه جانبه این کهن‌شهر، دقت نظر و برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی می‌طلبد.

مهدوی با اشاره به نقش تاریخی مردم تبریز در برهه‌های مختلف تاریخی و به ویژه در قیام ۲۹ بهمن تبریز و پیروزی انقلاب اسلامی، بیان کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با مردم تبریز در ۲۹ بهمن تبریز، تاکید کردند که مردمان هوشیار تبریز در گام دوم انقلاب نیز پیشگام خواهند شد. ما نیز به عنوان خدمت‌گذاران نظام در این رابطه در کنار مردم خواهیم بود.

وی با تاکید بر تمکین کلیه دستگاه‌ها و مجموعه‌ها از قانون، تشریح کرد: همه دستگاه‌ها برای خود وظایفی دارند که باید طبق آن عمل کنند، شورای شهر نیز شرح وظایف و اختیاراتی دارد که طبق آن عمل می‌کند و ما نیز بر مصوبات شورای شهر وظیفه نظارتی داشته و طبق قانون عمل می‌کنیم. خوشبختانه همه در مسئولیت خود پاسخگو هستند و ما نیز در صورت نیاز طبق قانون عمل خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که بیش از ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت تبریز، حاشیه‌نشین هستند، افزود: این سکونت‌گاه‌ها خارج از چارچوب و ضوابط شهری احداث شده‌اند و قطعا آسیب‌های مختلفی در کمین این مناطق است. البته برنامه‌های خوبی توسط شهرداری شروع شده و به شرط تداوم این فعالیت‌ها شاهد نتایج خوبی خواهیم بود.

فرماندار تبریز در این خصوص افزود: برای مناطق حاشیه‌نشین، بحث ساماندهی بافت شهری و کالبدی شهری در ستادهای ساماندهی بحث و بررسی می‌شود. طرح تفصیلی نیز مشخص شده و وزارت مسکن و شهرسازی با همکاری شهرداری برنامه‌های مختلفی برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارند.

وی با بیان اینکه “اعتیاد” سرآمد آسیب‌های اجتماعی در تمامی مناطق حاشیه نشین است، افزود: این آسیب به دلایل مختلفی چون خارج از ضوابط بودن ساخت و سازها و کمبود و عدم دسترسی به امکانات ناشی می‌شود. امید است با برنامه‌های تدارک دیده شده بتوانیم گام‌های موثری در این مناطق برداریم.

وی در ادامه به وضعیت آسیب‌های اجتماعی در شهرستان تبریز اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارهای وزارت کشور، آذربایجان‌شرقی جزو استان‌های دارای جایگاه خوب در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در کشور است. به عنوان مثال در حوزه مصرف مواد مخدر استان ما در جایگاه ۲۸ قرار داشته و وضعیت خوبی دارد.

وی در این خصوص گفت: در حوزه آسیب‌های دیگری چون طلاق، سرقت، خودکشی و… نیز آذربایجان‌شرقی بالاتر از میانگین کشوری قرار داشته و وضعیت خوبی دارد. البته این وضعیت نیز قانع کننده نیست و ما تلاش‌های بیشتری را در این حوزه به کار خواهیم گرفت.

مهدوی در ادامه با بیان این‌که حل مشکلات موجود در مناطق حاشیه نشین تبریز از جمله برنامه‌های ماست، افزود: موضوع حاشیه‌نشینی در مرکز توجه مدیریت استان و همچنین فرمانداری تبریز قرار دارد و فعالیت‌های خوبی نیز در این رابطه انجام گرفته است. سپاه و بسیج نیز در برخی مناطق کم برخوردار و حاشیه‌ای اقدام به اجرای طرح کرامت می‌کند که نتایج خوبی در پی دارد. این نوع فعالیت‌ها را بیش‌ از پیش مورد توجه قرار خواهیم داد.

وی در ادامه به ظرفیت‌های گردشگری تبریز و ضرورت توسعه گردشگری در این کهن‌شهر اشاره کرد و گفت: تبریز ظرفیت‌های گردشگری بسیاری داشته و به عنوان شهری تاریخی و سالم، مقصد گردشگری بسیاری از افراد است. برنامه‌های خوبی در حوزه گردشگری توسط دستگاه‌ها تدارک دیده شده و باید سرمایه‌گذاری بیشتری در این حوزه انجام شود، چرا که گردشگری صنعت بوده و می‌تواند در پیشرفت و توسعه شهر تبریز نقش موثری داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر حمایت از فعالیت‌های قانونی اصناف، احزاب و گروه‌ها اشاره کرد و متذکر شد: بر اساس اصل ۲۶ قانون اساسی تمام احزاب، انجمن‌ها و گروه‌ها می‌توانند در چارچوب قانون فعالیت کنند. ما نیز با حفظ اصول و ارزش‌های اسلامی با تمامی گروه‌ها تعامل خوهیم داشت و از همه احزاب، انجمن‌ها و… دعوت می‌کنیم در راستای توسعه سیاسی، اقتصادی، و… شهرستان تلاش کنند.

فرماندار تبریز در ادامه به وضعیت زیست محیطی شهرستان تبریز اشاره کرد و گفت: وضعیت آذربایجان‌شرقی در حوزه زیست محیطی نسبت به بسیاری استان خوب بوده و کارهای بسیار ارزشمندی در این رابطه انجام شده است.

وی افزود: تولید بنزین یورو پنج در تبریز نیز اقدام بسیار خوبی در رابطه محیط زیست است که کفاف نیازهای کل استان را خواهد داد. در رابطه با مسایل زیست محیطی تمام تلاش خود را به کار گرفته و نظارت و دقت بیشتری مبذول خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به نقش دانشگاه‌ها و نهادهای علمی در توسعه شهرستان تبریز اظهار کرد: هرگونه تصمیم، برنامه ریزی و مدیریت علمی باید بر مبنای تحقیقات و پژوهش های علمی باشد. به مباحث علمی علاقه‌مند هستیم و حمایت‌های لازم را انجام می‌دهیم.

مهدوی در بخش دیگری از سخنانش به آموزش‌های حقوق شهروندی و تدوین آئین‌ شهروندی تاکید کرد و گفت: اساتید دانشگاه‌ها در این رابطه می‌توانند کمک کنند، چرا که منشور حقوق شهروندی حالت کلی دارد و برای عملیاتی شدن آن به کمک اساتید نیاز داریم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا