ارائه خدمات پایدار آبفا مستلزم حفاظت و نگهداری بهینه از تاسیسات است

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

ارائه خدمات پایدار آبفا مستلزم حفاظت و نگهداری بهینه از تاسیسات است

رئیس گروه مطالعات آب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت:برخی از  کارشناسان دفتر فنی و مهندسی و مشاورین از  ایستگاه های پمپاژ آب ارغوانیه، سیان و کوهپایه بازدید کردند این پروژه به منظور طراحی به روز در  امربهسازی و ارتقاء تاسیسات  در دستور کار قرار گرفت.

سعید شمسایی با بیان اینکه بیش از ۵۰ سال از فعالیت شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان می گذرد عنوان کرد: بعضا بیش از نیم

قرن از عمر برخی از تاسیسات آبفا در استان اصفهان می گذرد که کارشناسان و مشاورین با بازدید از این تاسیسات درصدد بازنگری در طراحی تاسیسات با هدف افزایش بهره وری بر می آیند.

وی افزود:در میان بازدیدکنندگان هنوز هستند افرادی که چگونگی کارکرد تاسیسات را از نزدیک مشاهده نکردند در حالی که با مشاهده  چگونگی فعالیت دستگاهها و تجهیزات بیش از پیش به راههای  بهبود فرایند این ماشین آلات پی می برند.

رئیس گروه مطالعات آب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به گستردگی خدمات آبفا در سطح استان تصریح کرد:هم اکنون بیش از ۴ میلیون نفر در استان از آب شرب سالم بهداشتی برخوردار هستند و نیز حدود ۳ میلیون نفر تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند.

شمسایی اعلام کرد: با توجه به گستردگی خدمات آبفا ،نگهداری و حفاظت از تاسیسات نقش بسزایی در تداوم ارائه خدمات پایداربه مشترکین دارد بر این اساس مسئولان امر با هدف بهبود فرایند ارائه خدمات، زمینه آشنایی هر چه بیشتر کارشناسان را با نحو کارکرد تاسیسات فراهم نمودند

رئیس گروه مطالعات آب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به عواملی که نقش موثری در پایداری ارائه خدمات به مشترکین دارند پرداخت و خاطرنشان ساخت:ارائه خدمات پایدار مستلزم دارا بودن مولفه هایی همچون نیروی انسانی متخصص و برخورداری از تاسیسات و تجهیزات به روز می باشد. که در این میان شرکت آبفا استان درصدد است با برگزاری بازدید های متنوع از تاسیسات با حضور کارشناسان و مشاورین بستر ارائه خدمات مستمر را فراهم نماید.

در ادامه  مدیر آبفا کوهپایه در حین بازدید کارشناسان و مشاورین از ایستگاه پمپاژ این منطقه گفت:تاسیسات آبرسانی منطقه کوهپایه شامل ۱۲ مخزن ،۵ ایستگاه پمپاژ ،۲۱ دستگاه فلومتر،۱۰۰ کیلومتر خط انتقال و نیز تجهیزات تله متری و تله کنترل می باشد. که در این چند سال اخیر سعی شده با بروز کردن تجهیزات علاوه بر ارائه خدمات پایدار ، مصرف انرژی هم کاهش قابل توجهی داشته است.

یادگاری توزیع عادلانه آب رامستلزم استفاده از تجهیزات دانست و عنوان کرد: با استفاده از۴ دستگاه فشار سنج آنلاین در شهر تودشک ،۳ دستگاه در شهر سگزی و ۴ دستگاه در شهر کوهپایه توانستیم فشار شبکه که گاها در نقطه ابتدا و انتها شبکه متفاوت بوده را به فشاری یکسان تبدیل کنیم.

وی اعلام کرد: قبل از نصب فشار شکن در کوهپایه ،فشار شبکه آب ۴٫۵ اتمسفر بوده ولی هم اکنون فشار شبکه بین ۳۰ الی ۴۰ درصد کم شده است. همچنین فشار شبکه در شهر تودشک هم با نصب فشار شکن از ۴اتمسفر به یک کاهش پیدا کرده است.

مدیر آبفا کوهپایه با بیان اینکه در سال ۹۵ هدررفت آب در تودشک ۳۵ درصد، در کوهپایه ۲۳ درصد و در سگزی ۲۹ درصد بوده است اظهارداشت:در حال حاضر با نشت گیری و اصلاح شبکه توانستیمهدر رفت  شبکه آب در تودشک را به ۱۶ درصد،کوهپایه ۱۱ درصد وسگزی به ۱۸ درصد کاهش یابد.

یادگاری به فرایند اصلاح و بازسازی ایستگاه پمپاژ آب در کوهپایه پرداخت و تصریح نمود:در فرایند  اصلاح و بازسازی ایستگاه پمپاژ آب کوهپایه پمپ های سطحی به پمپ های شناور تبدیل شدند که این امر کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق را بهمراه داشت و نیز افزایش راندمان بهره برداری از این ایستگاه هم رقم خورد.

وی تعویض کنتورهای فرسوده را یکی از عوامل موثر در کاهش هدر رفت آب برشمرد و خاطر نشان ساخت:در طی چند سال اخیر بیش از ۷ هزار کنتور فرسوده در منطقه تعویض شد چرا که عمر بعضی از کنتورها به بیش از ۴۰ سال می رسد این در حالیست که طی ۱۱ ماهه سال جاری بیش از هزار کنتور در سه شهر کوهپایه، تودشک و سگزی تعویض شد .

همچنین راضیه استکی از شرکت کنترل سازان پیرامون این بازدید را بسیار موثر در طراحی جدید تاسیسات برشمرد و بیان کرد: طی این بازدید انواع شیر های یک طرفه و قسمت های مختلف پمپ ها را از نزدیک مشاهده کردم که قطعا این مشاهدات در طراحی هایی که در آینده در دستور کار قرار دارم بسیار اثر گذار است .و می توان طراحی های بهتری جهت بهره وری بیشتر مد نظر قرار داد.

در ادامه حمید افتخاری مشاور عالی شرکت پویش بنا گفت: در حین این بازدید متوجه شدیم که طراحی صرف تاسیسات نباید به تنهایی مد نظر قرار گیرد چگونگی بهره برداری و حفاظت از این تاسیسات هم بسیار حائز اهمیت می باشد براین اساس ایده های جدیدی برای طراحی هایی که مقرر گردیده انجام دهیم در نظر گرفتیم و پیشنهاد می شود برنامه بازدید و توضیحاتی که مسئولان امر پیرامون چگونگی نحوی کارکرد تاسیسات عنوان می کنند جمع آوری و مورد مستند سازی قرار گیرند و بتوان در مورد نیاز به این مستندات در راستای بهبود کارها مراجعه نمود.

فاطمه کوروش وحید از شرکت مهر سحاب گفت: من در حین طراحی کمتر به مقوله بهره برداری توجه می کردم در صورتی که باید چگونگی اجراء و بهره برداری از تاسیسات باید در طراحی لحاظ شود اما خوشحالم که طر ح ها و تاسیساتی که تا کنون در کتابها دیدم هم اکنون این نوع تحهیزات را از نزدیک با کار آنها آشنا شدم

وعلی حدادی از شرکت کنترل سازان گفت: از لحاظ فنی و دیدگاههای جدیدی که برای طرح های بعدی طی این بازدید بدست آمد بسیار خوب بوده است و این در حالیست که در این پروژه روش های مختلف اجرا پی بردیم.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا