مدیرعامل منطقه آزاد ارس: زیرساخت های گردشگری رشد خوبی داشت

ارک خبر- مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: زیرساخت های گردشگری در این منطقه آزاد در طول سال ۱۳۹۷ در مقایسه با سال قبل از آن، افزایش قابل توجهی یافته است.
محسن نریمان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: تعداد هتل های فعال در منطقه آزاد ارس در سال ۱۳۹۶ تنها سه واحد بود که در پایان سال ۱۳۹۷ به هفت واحد رسید.
وی افزود: تعداد «هتل آپارتمان ها» و «مهمانسراها و مهمانپذیرهای فعال» در منطقه آزاد ارس نیز به ترتیب از ۳٫۷ واحد در سال ۱۳۹۶ به ۴٫۸ واحد در سال گذشته رسیده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، رشد تعداد «خانه مسافر» و «اقامتگاه های بوم گردی» در ارس را چشمگیر دانست و گفت: تعداد ۱۳ واحد خانه مسافر (کاشانه مهمان) فعال در سال ۱۳۹۶ به ۲۱ واحد و تعداد یک واحد اقامتگاه بوم گردی فعال در سال ۱۳۹۶ به پنج واحد در پایان سال افزایش یافت.
وی افزود: در مجموع، تعداد اتاق های مراکز اقامتی ارس با ۱۳۲ واحد رشد به ۴۹۳ و تعداد تخت ها، با ۳۲۰ واحد افزایش به یک هزار و ۴۱۳ تخت در بازه زمانی یک ساله رسید.
نریمان با اشاره به ارتباط مستقیم ارتقای شاخص های مرتبط با زیرساخت های گردشگری با توسعه اشتغالزایی، گفت: با توسعه زیرساخت های گردشگری در سال گذشته، ۱۱۵ فرصت شغلی بیشتر در مقایسه با فرصت های شغلی سال ۱۳۹۶ به وجود آمد.
به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با توسعه این تعداد زیرساخت، تعداد شاغلان بخش گردشگری در پایان سال گذشته به ۳۶۱ نفر رسید.
وی همچنین حجم سرمایه گذاری انجام شده در بخش گردشگری سال گذشته را ۳۳۵ میلیارد ریال اعلام و اظهار داشت: این در حالی است که حجم سرمایه گذاری انجام شده در بخش گردشگری طی سال ۱۳۹۶ در حدود ۱۵۸ میلیارد ریال بود.
نریمان علاقه مندی به سرمایه گذاری در حوزه گردشگری ارس را خوشحال کننده توصیف کرد و گفت: در همین راستا پارسال ۹ مجوز اصولی برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری ارس صادر شد.
وی همچنین با یادآوری افزایش تعداد نیروی انسانی آموزش دیده در حوزه های مرتبطف اظهار داشت: نیروی انسانی آموزش دیده در حوزه گردشگری از ۲۴۵ نفر در سال ۱۳۹۶ به ۲۹۰ نفر در سال گذشته رسید و نیروی آموزش دیده در حوزه صنایع دستی نیز از ۴۲ نفر به ۶۵ نفر و در حوزه میراث فرهنگی نیز از ۱۰ نفر به ۲۱ نفر ارتقا یافت.
وی افزود: در پایان سال گذشته پنج ژئوسایت ژئوپارک ارس بهسازی شد و این در حالی است که در سال ۱۳۹۶ تعداد ژئوسایت های بهسازی شده ژئوپارک ارس فقط یک ژئوسایت بود.
نریمان، تعداد موزه های روستایی فعال و اماکن بازسازی شده و فعال در سال گذشته را به ترتیب ۲ و ۶ واحد اعلام و یادآور شد: در سال ۱۳۹۶ تعداد موزه های روستایی فعال و تعداد اماکن باززنده سازی شده ارس به ترتیب ۱ و ۵ واحد بود.
وی درباره دفاتر خدمات مسافرتی هم گفت: تعداد این دفاتر از چهار واحد در سال ۱۳۹۶به ۶ واحد در سال گذشته رسید.
نریمان، رشد تشکل های فعال حوزه گردشگری در ارس، در سال ۹۷ در مقایسه با سال ۱۳۹۶ را هم یادآور شد و افزود: این دفاتر از ۲ واحد در سال ۱۳۹۶ به ۴ واحد در پایان سال گذشته افزایش یافت.
وی ادامه داد: سازمان منطقه آزاد ارس ظرف سال گذشته در سه نمایشگاه گردشگری داخلی و خارجی شرکت و قابلیت های گردشگری این منطقه آزاد را معرفی کرد که رشدی دو برابری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن، نشان می دهد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس تعداد گردشگران خارجی ورودی از مبادی مرزی به این منطقه آزاد در سال گذشته را ۲۸۶ هزار و ۲۴۷ نفر اعلام کرد و گفت: در همین سال تعداد گردشگران خارجی با حداقل یک شب اقامت در ارس ۲۱۵ هزار و ۸۱۷ نفر بود.
وی با ابراز رضایت از رشد ورود و اقامت گردشگران خارجی به ارس، اظهار داشت: گردشگران خارجی ورودی از مبادی مرزی به ارس در سال ۱۳۹۶ تعداد ۲۳۰ هزار و ۳۶۵ نفر بود که سه هزار و ۴۳ نفر از آنها حداقل یک شب اقامت در ارس داشته اند.
نریمان اضافه کرد: این موفقیت برای شاخص گردشگران داخلی هم تکرار شد، به طوری که ۱۳۶ هزار و ۹۶۷ نفر گردشگر داخلی که در طول سال ۱۳۹۶، حداقل یک شب اقامت در ارس داشته اند با رشدی قابل توجه به ۲۱۵ هزار و ۸۱۷ نفر در سال گذشته رسید.
وی افزود: تعداد بازدیدکنندگان از منطقه آزاد ارس طی سال ۱۳۹۶، بر اساس آمار ترددشمارها ۹ میلیون و ۷۷۴ هزار و ۱۶۹ نفر بود که این عدد در سال گذشته به ۱۰ میلیون و ۵۴۷ هزار و ۳۲۴ نفر افزایش یافت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا