نرخ بیکاری در آذربایجان شرقی ۱۱ درصد است/ ۱۳ واحد تولیدی بحرانی در آذربایجان شرقی وجود دارد

ارک خبر- دبیر اجرایی خانه کارگر تبریزگفت: زمان تحویل دولت یازدهم ۲۲۰ واحد تولیدی بحرانی در آذربایجان شرقی وجود داشت که اکنون به ۱۳ واحد رسیده است.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، کریم صادق زاد در نشست خبری با بیان این‌که اصلی ترین مشکلات واحدهای تولیدی برگرفته از واگذاری‌های غیر اصولی است، اظهار کرد: امروز سرمایه در گردش واحدهای صنعتی به دلیل افزایش بی رویه مواد اولیه تولید داخل، جوابگوی نیاز تولیدکنندگان نیست.

وی در رابطه با کارخانه ماشین سازی تبریز افزود: این کارخانه از لحاظ پرداختی هیچ گونه مشکلی ندارد و حق و حقوق کارگران پرداخت شده و تولید و صادرت نیز انجام می‌گیرد؛ ولی انتظار داریم در رابطه با تعیین و تکلیف آن و تغییر سهام دار ماشین سازی تبریز هرچه سریع تراقدام کنند.

صادق زاده تصریح کرد: مالک این کارخانه به جرم مشارکت در اخلال نظام ارزی از طریق قاچاق عمده ارز به تحمل ۲۰ سال حبس محکوم شده است.

وی با بیان این‌که سازمان خصوصی باید جمع آوری شود، متذکر شد: نحوه واگذاری‌ شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتی در چند سال اخیر غیر اصولی بوده و این واگذاری‌ها بر اساس قانون اساسی انجام نگرفته و مشکلاتی را برای واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی ایجاد کرده است.

وی با بیان این‌که دولت ۱۸۵ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است، ادامه داد: اگر دولت می‌خواهد به سازمان تامین اجتماعی کمک کند، به جای واگذاری شرکت‌های شستا و دست درازی به اموال این سازمان، ابتدا بدهی‌های خود را پرداخت کند.

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز خاطرنشان کرد: کارخانه بلبرینگ سازی تبریز از جمله واحدهای بحرانی بوده و با وجود واگذاری این کارخانه به هیات حمایت از صنایع، تولیدی در این شرکت انجام نمی‌گیرد؛ از این رو اخیرا این شرکت به صورت اجاره‌ای به شخصی واگذار شده است، امیدواریم خط تولید آن مجددا راه اندازی شود.

وی افزود: بهتر است به جای ایجاد کارخانجات جدید، مشکلات واحدهای تولیدی موجود را مرتفع کنند تا با بیشترین ظرفیت به فعالیت خود ادامه دهند.

صادق زاده با بیان این‌که وضعیت آذربایجان شرقی در ارتباط با تنش‌های کارگری مناسب است، گفت: خوشبختانه شاهد کمترین تنش های کارگری در سطح استان هستیم که باید با هماهنگی مسئولان استانی این موضوع به صفر برسد.

وی گفت: نرخ بیکاری در سال ۹۷ در آذربایجان شرقی ۱۱ درصد بوده که نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است.

وی با اشاره به این‌که‌ ۸۵ درصد کارگران کشور، قراردادی هستند، اظهار کرد: باید در راستای ایجاد امنیت شغلی کارگران، اجرای همسان سازی حقوق بازنشتگان، پرداخت به موقع حقوق و دستمزد، دریافت خدمات شایسته در امور درمانی، توزیع عادلانه ثروت و رفاه اجتماعی گام‌های موثری برداشته شود.

وی با بیان این‌که هفته کارگر نباید شکل و بوی دولتی بگیرد، افزود: خانه کارگر در تلاش است از دولتی شدن هفته کارگر فاصله بگیرد.

صادق زاده ضمن تشریح برنامه‌های هفته کارگر، خاطرنشان کرد: دیدار نمایندگان کارگران و بازنشستگان با نماینده ولی فقیه در استان، حضور کارگان در مراسم عبادی و سیاسی نماز جمعه و سخنرانی نماینده ولی محترم ولی فقیه در استان، گردهمایی کارگران و بازنشستگان کلانشهر تبریز، گردهمایی زنان کارگر و تجلیل از کارگران زن نمونه و پرستاران نمونه از جمله برنامه‌های هفته کارگری در استان است.

وی همچنین برگزاری مراسم گرامیداشت روز بسیج کارگری و برگزاری یادواره ۱۴ هزار شهید کارگری، نشست تخصصی هیئت مدیره و بازرسان کانون‌های کارگری و بازنشستگی شهرستان‌های تابعه استان، راهپیمایی و تجمع بزرگ کارگران و بازنشستگان به مناسبت روز جهانی کارگر و دیدار و گفتگو و تجلیل از خانواده های معظم شهدای کارگر و جمعی از ایثارگران و آزادگان را از دیگر برنامه‌های هفته کارگر عنوان کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا