درمان آلزایمر با پپتیدهای مصنوعی

ارک خبر- محققان دانشگاه واشنگتن با استفاده از پپتید مصنوعی مانع از تجمع پروتئین‌های سمی عامل آلزایمر شدند؛ این روش می‌تواند منجر به توسعه درمان‌های پایدار و موثر برای بیماری آلزایمر شود.
به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال نیوز، یکی از مهمترین دلایل بروز آلزایمر، تجمع پلاک‌های پروتئین آمیلوئید در مغز است.
مطالعات جدید نشان می‌دهد آنچه هنگام بروز آلزایمر رخ می دهد، قبل از تشکیل پلاک است و زمانی است که پروتئین‌ها شروع به تشکیل الیگومر (oligomer) می‌دهند. الیگومرهای آمیلوئید در طول یک دهه قبل از تشکیل پلاک شکل می‌گیرند و به بروز اختلال شناختی مرتبط با آلزایمر منجر می‌شوند. محققان این الیگومرهای را مولفه‌های سمی اصلی عامل آلزایمر و تخریب سلول‌های عصبی می‌دانند.
محققان برای حل این مشکل موفق به ساخت پپتیدهای مصنوعی شده‌اند که غیر سمی هستند و می‌توانند شکل‌گیری الیگومرهای آمیلوئیدی را مهار کنند. الیگومرهای بتا آمیلوئید قبل از تشکیل پلاک، ساختارهایی به نام صفحه‌های آلفا تشکیل می‌دهند. محققان با استفاده از پپتیدهای مصنوعی موفق به تولید صفحات آلفا شده‌اند. این صفحات هرگونه آسیب ناشی از الیگومرهای سمی آمیلوئید را خنثی و از تجمع آن جلوگیری می‌کند. نتایج این آزمایش‌ها در سلول‌های انسانی و مدل‌های حیوانی موفقیت آمیز گزارش شده و محققان بر این باورند که می‌تواند به یک درمان پایدار و موثر برای مقابله با آلزایمر تبدیل شود.
بر اساس آمار مرکز بین المللی آلزایمر، اکنون ۴۶٫۸ میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و این تعداد تا سال ۲۰۵۰ میلادی، به ۱۳۱٫۵ میلیون نفر به ویژه در کشورهای در حال توسعه می‌رسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا