مدیر اینستکس : آماده اولین تبادل تجاری با ایران هستیم

ارک خبر- «پر فیشر» مدیر سازوکار ویژه مالی اروپا و ایران (اینستکس) در نشستی که با حضور فعالان اقتصادی، شرکت‌های تجاری، صاحبان سرمایه و مقام‌های دولت انگلیس در لندن برگزار شد، از آمادگی این شرکت برای انجام اولین تبادل تجاری با همتای ایرانی خود در سریع‌ترین زمان ممکن خبر داد.
مدیر اینستکس : آماده اولین تبادل تجاری با ایران هستیم
به گزارش روز دوشنبه ایرنا، در این نشست که به همت وزارت تجارت بین‌الملل این کشور و اتاق بازرگانی ایران و انگلیس برگزار ‌شد فیشر درباره عملکرد این سازوکار توضیحاتی را ارائه و به نگرانی شرکت‌های انگلیسی برای انجام مبادلات مالی با ایران پاسخ داد.
حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس با انتشار پیامی در توییتر نوشت: آقای فیشر رئیس اینستکس(سازوکار تبادلات تجاری سه کشور اروپایی با ایران) امروز(دوشنبه) در جلسه‌ای با صاحبان صنایع و رؤسای شرکت‌های بازرگانی انگلیس در لندن اعلام نمود که باوجود چالش‌های موجود، اینستکس با جدیت به دنبال انجام اولین تبادل تجاری با همتای ایرانی خود در سریع‌ترین زمان ممکن می‌باشد.
اینستکس یا سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا یک ابزار ویژه مالی است که در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۹ (۱۱ بهمن ۱۳۹۷) توسط آلمان، فرانسه و انگلیس، برای تسهیل تجارت غیر دلاری با ایران ایجاد شد.
مقر اینستکس در پاریس، فرانسه و ریاست آن بر عهده پر فیشر آلمانی، از مدیران پیشین کومرتس‌بانک، است. هدف اصلی از ایجاد این کانال مالی ویژه، دادن امکانات به شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی است تا بتوانند مجاری متعارف مالی خود با ایران را حفظ کنند.
فیشر اسفند گذشته برای دیدار با مقام‌های ایرانی و به‌منظور رایزنی درباره عملیاتی کردن هرچه سریع‌تر اینستکس به تهران سفر کرد.
در نشستی که با حضور کارشناسان ایران و نمایندگان سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس، اتحادیه اروپا و فیشر در تهران برگزار شد آخرین وضعیت اینستکس و نهاد متناظر آن در ایران، نحوه تعامل و همکاری این دو نهاد، نحوه استفاده فعالان اقتصادی و تجاری از این مکانیسم، مروری بر گام‌های بعدی باهدف گسترش حوزه فعالیت اینستکس به سایر حوزه‌های تجاری و دیگر موضوعات مرتبط به این فرآیند با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه و سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط از کشورمان با نمایندگان بخش‌های سیاسی و اقتصادی طرف اروپایی و نیز مدیر اینستکس موردبحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
پس‌ازآن بود که «سازوکار تأمین مالی و تجارت ایران و اروپا» به‌عنوان نهاد متناظر ایرانی برای اینستکس با مشارکت مجموعه‌ای از بانک‌های دولتی و خصوصی ایرانی و برخی شرکت‌ها در ایران با مدیرعاملی «علی‌اصغر نوری» به ثبت رسید.
نورمن لامونت رئیس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران راه‌اندازی این سازوکار را گواهی دانست که ‘اروپا به‌رغم فشارهای آمریکا در این زمینه موضع خود را حفظ کرده است ‘.
‘جک استراو’ وزیر امور خارجه اسبق انگلیس هم گفت، این برای اولین بار است که طی سال‌های اخیر سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه تصمیم گرفتند که موضع متفاوتی را در قبال آمریکا در حوزه سیاست خارجی اتخاذ کنند.
همچنین مایکل توکاس رئیس اتاق بازرگانی آلمان و ایران دراین‌باره تصریح کرد که شرکت‌های آلمانی از هم‌اکنون برای استفاده از سازوکار مالی اروپا لحظه‌شماری می‌کنند.
دولت آمریکا هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که معافیت خریداران نفت ایران را دیگر تمدید نمی‌کند و به عبارتی هیچ کشوری حق ندارد از ایران نفت بخرد. این تصمیم بازهم موردانتقاد کشورهای عضو برجام و اتحادیه اروپا و همچنین برخی از خریداران عمده نفت ایران ازجمله هند و ترکیه قرار گرفت. اقدام یک‌جانبه آمریکا موجب نگرانی در بازارهای جهانی شد و بازار نفت با واکنش منفی به این تصمیم، شاهد افزایش سه‌درصدی بود که بیشترین میزان افزایش در سال ۲۰۱۹ است .
مایا کاسیانچیچ سخنگوی امور خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا طی اظهاراتی ضمن ابراز تأسف از تصمیم آمریکا تصریح کرد: این اقدام بیش‌ازپیش اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تضعیف می‌کند. بااین‌حال اتحادیه اروپا تا زمانی که ایران به اجرای کامل و مؤثر برجام پایبند بماند، به پایبندی به این توافق ادامه خواهد داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا