آلبوم “محلی‌ها” اثر شریف لطفی منتشر شد

ارک خبر- آیین رونمایی آلبوم «آوای ایران»(محلی‌ها) به آهنگسازی شریف لطفی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، اجرای آثار این آلبوم برعهدهٔ «کوارتت فیلارمونیک تهران (سازهای ایرانی)» به نوازندگی علی ابراهیمی (سنتور)، فؤاد قهرمانی (سه‌تار)، امیرحسین نجفی (تار) و محمّدرضا پوستی (عود) بوده است.
او ادامه داد: البته در فضای موسیقی ایرانی وقتی تصمیم میگیرید تا کار نو و تازه ای انجام دهید همیشه عده ای هستند که سریعا می گویند: وا ردیفا! ما با ردیف نوازی شما کاری نداریم بلکه می‌خواهیم مسیری را رو به جلو حرکت کنیم. بسیار عجیب است که تا امروز هیچ گاه برای این مسئله اقدامی جدی صورت نگرفته است.

وی افزود: در این آلبوم بدون اینکه بر سنتی بودن یا مدرن بودن تاکید زیادی داشته باشم سعی کردم تا حفره ای میان این دو را پر کنم و برخلاف دیدگاهی که موسیقی ایرانی را تک صدایی می‌بیند اثری چندصدایی آهنگسازی کنم. بر خلاف موسیقی ردیف دستگاهی وقتی شما به موسیقی مناطق نگاه می کنید این رویکرد چندصدایی را می بینید. شما نمی‌توانید مناطق خود را نادیده بگیرید و باید به آن رجوع کنید.

کنسرت این آلبوم با عنوان «محلی‌ها» ۱۲ اردیبهشت‌ سال جاری در تالار رودکی برگزار خواهد شد.

ناشر دربارهٔ شیوهٔ آفرینشی شریف لطفی می‌نویسد: «تنظیم قطعات محلی یک تا هفت، راه‌کار نوینی از شریف لطفی در آفرینش موسیقی ایرانی است. این روش به لحاظ پایبندی به اصول آکادمیک، دارای ویژگی‌های منحصر به خود است که در شیوه‌های معمول و شفاهی پیشین دیده نمی‌شود. شیوهٔ مذکور به چگونگی پیدایش و بکارگیری چندصدایی در موسیقی ایرانی معطوف است و سعی دارد بدون تکیه بر یافته‌های اصول آهنگ‌سازی غرب، با ارائهٔ یک روش‌مندی مدون سطح مقولهٔ آفرینش در موسیقی ایرانی را فراتر از سلیقهٔ مطلق آفرینندهٔ اثر ببرد. از این رو با مبنا قرار دادن سه موضوع: ۱٫ دستگاه‌های موسیقی ایران ۲٫ علم آکوستیک ۳٫ طبیعت انسان؛ به خلق لایه‌های متفاوت و مرتبط و سپس تحصیل هارمونی از آنها پرداخته است».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا