کارشناس سازمان ملل: تحریم آمریکا علیه ایران نقض حقوق بشر است

ارک خبر- ادریس جزایری، کارشناس و گزارشگر ویژه اقدامات یک جانبه قهری سازمان ملل متحد با صدور بیانیه ای تحریم های فرامرزی آمریکا علیه ایران، ونزوئلا و کوبا را ناقض حقوق بشر دانست و گفت که این تحریم های خارج از روند سازمان ملل ، نافی اصول اخلاق بین المللی است.
کارشناس سازمان ملل: تحریم آمریکا علیه ایران نقض حقوق بشر است
به گزارش روز سه شنبه ایرنا ، در این بیانیه با ابراز نگرانی از اثرات مخرب تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران، ونزوئلا و کوبا این کارشناس سازمان ملل خاطر نشان کرد که استفاده از تحریم‌های اقتصادی در راستای دستیابی به اهداف سیاسی، نقض حقوق بشر محسوب شده و با هنجارهای اخلاق بین‌المللی در تضاد است.
این کارشناس مستقل الجزایری که از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به ‌عنوان گزارشگر ویژه این شورا جهت بررسی تأثیرات منفی تحریم‌های یک جانبه آمریکا بر حقوق بشر (در کشورهای هدف تحریم‌ها) فعالیت می‌کند، در این بیانیه که در پایگاه اطلاع ‌رسانی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد منتشر شد، ضمن محکوم کردن این تحریم‌های یک جانبه، هشدار داد که چنین اقداماتی می‌تواند فجایع انسانی بی‌سابقه‌ای را رقم بزنند.
وی در این خصوص تاکید کرد که تلاش برای براندازی حکومت‌ها از طریق اقدامات اقتصادی می‌تواند به نقض ابتدایی‌ترین حقوق انسان‌ها بینجامد، لذا، این رویه هرگز یک رویه پذیرفته‌ شده در روابط بین‌المللی نیست.
جزایری ضمن تاکید بر این که اختلافات سیاسی بین دولت‌ها نباید از طریق ایجاد بحران‌های اقتصادی و انسانی حل و فصل شود، افزوده است «سوء‌ استفاده یک ابر قدرت از برتری خود در عرصه‌های مالی بین‌المللی برای اعمال فشار بر متحدان خود به ‌منظور ایجاد دشواری‌های اقتصادی برای کشورهای مستقل و نیز گروگانگیری از شهروندان آن کشورها به عنوان وجه مصالحه، بر خلاف قوانین بین‌المللی بوده و حقوق شهروندان آنها (کشورهای هدف تحریم) را به‌ گونه‌ای اجتناب‌ناپذیر نقض می‌کند.»
یکسال قبل آمریکا با خروج یک جانبه از توافق جامع قدرت های هسته ای جهان با ایران موسوم به برجام تحریم های خود را علیه ایران از سر گرفت و به بهانه فشار آوردن بر تهران برای تن دادن به زیاده خواهی های واشنگتن حتی آن تحریم ها را تشدید نیز کرد.
در ۱۷ آوریل آمریکا بانک مرکزی ونزوئلا را از انجام معاملات با دلار آمریکا منع کرد و قرار است اعتبار کارت های اعتباری آن کشور را از ماه مارس ۲۰۲۰ میلادی لغو کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا