کوه سبلان جهانی می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از آغاز فرایند مربوط به ثبت جهانی کوه ۴۸۱۱ متری سبلان با حمایت مسئولان میراث فرهنگی کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا ، نادر فلاحی روز شنبه در جریان بازدید مدیرکل حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از پروژه های میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: عملیات ثبت جهانی کوه سبلان بعد از بررسی و انجام طرح های مطالعاتی لازم پیگیری و انجام می شود.
وی خواستار برگزاری همایش علمی معرفی کوه سبلان با چشم انداز جهانی شدن شد و افزود: این اقدام می تواند با نظر استادان و کارشناسان علمی به معرفی بهتر و فراهم شدن بستر ثبت جهانی کوه سبلان منجر شود.
وی همچنین با اشاره به ضرورت تبیین و بررسی جایگاه سبلان از منظر فرهنگی، تاریخی و طبیعی گفت: کوه سبلان با فرهنگ و تاریخ منطقه عجین شده و دارای ویژگی های منحصر بفرد است.
فلاحی تاکید کرد: سبلان جزو معدود کوه های ایران است که فرهنگ، سنت و تاریخ منطقه آذربایجان و بویژه اردبیل با آن در هم آمیخته است و از منظر طبیعی نیز دارای اکوسیستم خاص می باشد.
کوه ۴۸۱۱ متری سبلان که در غرب شهر اردبیل واقع شده، در دامن خود موجب تشکیل شهرهایی مثل اردبیل، نیر، سرعین، سراب و مشگین شهر شده است.
دامنه های سبلان که سومین کوه مرتفع ایران بعد از دماوند و علم کوه محسوب می شود، در طول قرن ها همواره محل زیست جامعه شهری ، روستایی بویژه عشایر منطقه بوده است.
همچنین دامنه های شمالی، شرقی و جنوبی کوه سبلان که در زمان های دور آتشفشانی بوده، دارای بیش از صد چشمه آبگرم است و همین جاذبه در کنار برف نشسته بر یال ها ، همواره جاذبه ای برای ورزش های زمستانی و کوهنوردی در کوه سبلان بشمار می رود.
سبلان به خاطر آبگرم ‌های طبیعی دامنه کوه ، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی آلوارس مورد توجه گردشگران است.
همچنین برخی کوه سبلان را محل ظهور و زیست زرتشت می ‌دانند و از این نظر مکانی مقدس و مورد احترام است که حتی در میان بومیان و عشایر منطقه به نام آن قسم یاد شود.
برای این کوه عظیم ۶۰ کیلومتر طول و ۴۵ کیلومتر پهنا تخمین می‌زنند و وسعت تقریبی آن نزدیک به ۶ هزار کیلومتر مربع است.
کوهستان سبلان سه قله معروف دارد که قله بزرگ آن به سلطان مشهور است و ۲ قله دیگر آن به هرم و کسری معروف هستند.
امتداد کوه سبلان شرقی ـ غربی است و از شرق و شمال و جنوب کوهی به نام قوشه داغ آن را به رشته کوه ارسباران متصل می کند.
در بالاترین نقطه کوه سبلان دریاچه ای در حد یک هکتار در نوک قله و در محل فوران گدازه شکل گرفته که تنها سه ماه از فصل تابستان آب آن ذوب شده و در مابقی ایام سال یخ می بندد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا