افزایش 30 میلیارد ریالی صدور ضمانت نامه برای صنایع کوچک

خبرگزاری ارک: مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک گفت: صندوق ضمانت صدور ضمانت نامه برای صنایع کوچک را تا یک ماه آینده تا سقف 30 میلیارد ریال افزایش می دهد.

به گزارش ایرنا، علی تعقلی در نشستی با حضور جمعی از صنعتگران و کار آفرینان شهرک صنعتی شکوهیه قم، اظهار داشت: صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک بیش از 8 سال است، که به موجب قانون و به صورت تماما دولتی، زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت و برگرفته از یک سری تجارب بین المللی با هدف تضمین سرمایه گذاری تولید کنندگان تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: کارکرد فعلی این صندوق تضمین تسهیلات اعطایی به تولید کنندگان از سوی بانک های مختلف است.

تعقلی با بیان اینکه در حال حاضر 70 الی 85 درصد سود تسهیلات اعطایی را با کارکردی ساده تر تضمین می کند، افزود: اگر بخواهیم مشکلات مالی صنایع کوچک را طبقه بندی کنیم، بی شک یکی از مهمترین آنها تامین دسترسی به نقدینگی و وجه نقد مورد نیاز صنایع کوچک است، چرا که این صنایع غیر از بانک نمی توانند منابع مالی خود را از جای دیگری تامین کنند.

دیر عامل صندوق ضمانت همچنین با اشاره به نرخ سود به عنوان دیگر مشکل مالی صنایع کوچک، افزود: نرخی که در فضای رقابتی وجود دارد در حال حاضر با فضای تولید قابل رقابت نیست، هر چند که  بانک های توسعه ای از جمله بانک صنعت و معدن نرخ های مناسبتری را برای تولید فراهم کردند.

وی با بیان اینکه مشکل سوم تامین وثیقه است، تصریح کرد: صندوق ضمانت تولیدکنندگان را در حل این مشکل می تواند، یاری کند، و در حال حاضر صندوق تا سقف 10 میلیارد ریال و 70 الی 85 درصد برای مناطق کمتر توسعه یافته در قبال وسایلی که بعضا از سوی بانک ها به عنوان وثیقه قرار نگیرد، ضمانت نامه صادر می کند، که صنعتگران می توانند از طریق شرکت شهرک های صنعتی به عنوان نمایندگی صندوق ضمانت در این استان تشکیل پرونده بدهند.

تعقلی با بیان اینکه در حال حاضر 9 موسسه و صندوق اعتباری از جمله بانک صنعت و معدن، بانک کشاورزی، بانک سینا، بانک توسعه صادرات ، صندوق کار آفرینی ، موسسه مالی اعتباری کوثر، بانک پاسارگاد و بانک رفاه ضمانت های صندوق را قبول دارند، تصریح کرد: طبق موافقت وزیر صنعت تا یکی دو ماه آینده سقف صدور ضمانت نامه برای تولیدکنندگان از طرف صندوق به 30 میلیارد ریال افزایش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه در آینده چند بانک دیگر نیز به جمع بانک های طرف قرار داد صندوق اضافه می شوند، افزود: در حوزه تامین مالی علاوه بر ضمانت بانک ها در چند ماه آینده به دنبال ابلاغیه وزارت اقتصاد و دارایی به وزارت صنعت و معدن گسترده تر می شود، و بخش دیگری از تامین مالی تولید کنندگان را پوشش می دهد.

تعقلی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: با پیشنهاد دولت و موافقت مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال جاری 25 میلیون دلار به منابع صندوق اضافه می شود، که این منابع ظرفیت چند برابری را برای ارایه حمایت های بیشتر به صنایع فراهم می کند.

این مسوول همچنین خاطرنشان کرد: تاکنون این صندوق برای حدود 460 واحد صنعتی بیش از دو هزار میلیارد ریال ضمانت نامه صادر کرده، که این امر باعث رفع مشکلات این واحدها و تسهیل در اشتغال 25 هزار نفر شده است.

وی خاطرنشان کرد: صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک، سال گذشته حدود 580 میلیارد ریال ضمانت نامه صادر کرد، که این میزان، امسال افزایش خواهد یافت و حداقل 2 هزار میلیارد ریال ضمانتنامه جدید نیز صادر می شود.

تعقلی همچنین یادآور شد: اولویت تامین ضمانت این صندوق برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش، طرح های ایجادی، عارضه یابی واحدهای صنعتی، خوشه های صنعتی، طرح های دانش بنیان و طرح های مستقر در شهرک های صنعتی و شهرک های فناوری است.

همچنین در این نشست جمعی از صنعتگران قم ضمن اعلام برخی از موانع موجود بر سر راه تولید در این استان، از مسوولان خواستار اتخاذ تدابیر و راهکارهای اثر بخش برای رفع این مشکلات شدند.

دکمه بازگشت به بالا