آغاز “طرح غربالگری فشارخون بالا” در آذربایجان شرقی از ۱۸ خرداد

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از آغاز اجرای “طرح بسیج ملی کنترل فشار خون” از هجدهم خرداد ماه خبر داد و گفت: افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار و بیماران کلیوی می‌توانند با اجرای این طرح با مراجعه به مراکز بهداشتی نسبت به کنترل فشار خون خود اقدام کنند.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، محمد حسین صومی در جلسه کارگروه ایمنی و امنیت غذایی استان هدف از اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون را افزایش نسبت شناسایی مبتلایان، معرفی علل، افزایش آگاهی‌رسانی و کنترل فشار خون افراد بالای ۳۰ سال دانست و اظهار کرد: بیست و هفتم اردیبهشت الی هفدهم خرداد ماه به عنوان روزهای تبلیغ طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در نظر گرفته شده است و این طرح هجدهم خرداد ماه با اتمام ماه مبارک رمضان اجرایی می‌شود.
وی در ادامه تعداد مبتلایان به فشارخون بالا در آذربایجان شرقی را ۴۵۰ هزار نفر عنوان کرد و افزود: از این تعداد ۲۸۰ هزار نفر شناسایی شده و انتظار می‌رود با اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون، ۵۰ هزار نفر نیز شناسایی شود، میزان شناسایی فعال مبتلایان به فشار خون ۱۸ درصد است.
وی در ادامه با اشاره به برخی آمارهای جهانی مرتبط با فشار خون بالا اظهار کرد: در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۰ میلیون نفر در سطح جهان و ۹۷ هزار نفر در ایران به علل مرتبط با فشار خون بالا جان خود را از دست داده‌اند، طبق آمار سال ۲۰۱۸، یک سوم جمعیت بزرگسال ایران (۳۰ سال به بالا) فشار خون بالا دارند.
 صومی با تاکید بر اینکه فشار خون بالا به عنوان اصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر محسوب می‌شود، گفت: مرگ و میر زیر ۵۰ الی ۷۰ سال، مرگ و میر زودرس به شمار می‌آید و باید با عوامل آن مبارزه کرد.
 وی با بیان اینکه از ۱۶ میلیون نفر مبتلا به فشارخون بالا در ایران تنها ۶۰ درصد از ابتلای خود به فشار خون اطلاع دارند، افزود: تنها نیمی از این ۶۰ درصد از دارو استفاده می‌کنند و ۱۹ درصد فشار خون‌ها به درستی کنترل می‌شود.
 وی با اشاره به میزان شیوع فشارخون بالا در زنان و مردان اظهار کرد: حدودا ۲۷ درصد زنان بزرگسال و ۲۵ درصد مردان بزرگسال و به طور متوسط ۳۶ درصد جمعیت مبتلا به فشار خون هستند و در این میان زنان، بیشتر از مردان از ابتلای خود به فشار خون بالا مبتلا هستند.
 رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز به عملکرد خوب مراکز بهداشت استان در شناسایی افراد مبتلا به فشار خون بالا اشاره کرد و گفت: در مقایسه با سایر استان‌هایی که گاها پرجمعیت‌تر از استان ما نیز هستند، عملکرد خوبی در شناسایی موارد داشته‌ایم و حاشیه‌های شهر نیز تحت پوشش هستند، همچنین برای الکترونیکی کردن پرونده‌ها ، اجرای سیستم ارجاع و طرح پزشک خانواده نیز اعلام آمادگی می‌کنیم.
 وی در پایان خاطرنشان کرد: تئوری “تاثیر نمک دریاچه ارومیه بر ابتلا به فشار خون بالا” هنوز ثابت نشده است.
 در پایان این جلسه، فشار خون اعضای حاضر در کارگروه ایمنی و امنیت غذایی استان توسط کارشناسان اورژانس حاضر در جلسه کنترل شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا