نمایشگاه عملکرد میراث فرهنگی آذربایجان شرقی برپا می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اعلام کرد: در هفته میراث فرهنگی، نمایشگاه تخصصی عملکرد حوزه میراث فرهنگی استان در محوطه مسجد کبود (گوی مچید) تبریز برپا می شود.

مرتضی آبدار روز شنبه در جمع خبرنگاران، افزود: در این نمایشگاه عملکرد چندین ساله حوزه مرمت و بازسازی میراث فرهنگی در شهرستان های ۲۱ گانه استان در معرض دید علاقمندان و آحاد مردم گذاشته می شود.
وی روز جهانی موزه‌ها و گرامی داشت هفته میراث‌ فرهنگی را فرصتی برای جلب توجه افکار عمومی نسبت به اهمیت و جایگاه موزه‌ها به ‌عنوان یکی از مراکز فرهنگی تاثیرگذار در جامعه دانست و اظهار داشت: اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی به مناسب هفته میراث فرهنگی، افتتاح نمایشگاه «اسناد نزهه الدوله» در موزه قاجار، بازگشایی موزه ادب و عرفان در شهرستان اهر و نمایشگاه عملکرد میراث فرهنگی استان در محوطه مسجد کبود را در نظر گرفته است.
آبدار از بازدید رایگان عموم مردم از موزه های تحت پوشش این اداره کل به ‌مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث‌ فرهنگی، ۲۸ اردیبهشت، نیز خبر داد.
وی ادامه داد: در هفته میراث فرهنگی نشست های تخصصی با موضوع ‘بازآفرینی مجموعه صاحب آباد تبریز’، ‘مستند سازی و بازسازی کالبدی روستای دست کند حیله ور’، ‘ تبیین مفهوم خانه موزه و معرفی خانه موزه‌های استان’ و ‘باستان شناسی کودک در سایت موزه عصر آهن’ با حضور متخصصان و کارشناسان حوزه میراث فرهنگی و باستان شناسی برگزار خواهد شد. 
آبدار اضافه کرد: آغاز عملیات مرمت خانه های تاریخی «سرخه ای» در تبریز و «امیرارشد» در ورزقان توسط بخش خصوصی و برگزاری چندین نشست تخصصی در حوزه مرمت های انجام گرفته در خانه ها، جداره های تاریخی تبریز، اماکن تاریخی مانند «برج خلعت پوشان» و ابنیه تاریخی شهرستان کلیبر و همچنین نشست های تخصصی گزارش های مطالعات باستان شناسی در سایت های مختلف استان در این هفته برگزار می شود.
وی به برنامه های انجمن های میراث فرهنگی استان طی این هفته نیز اشاره کرد و گفت: انجمن های میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در نظر دارند در راستای بزرگداشت هفته میراث فرهنگی، نشست های تخصصی، بازدید از کارگاه های مرمتی و آیین پاکسازی و نظافت مجموعه تاریخی ربع رشیدی را برگزار کنند.
آبدار با اشاره به بازگشایی و کلنگ زنی برخی از پروژه های میراث فرهنگی و زیرساختی طی هفته میراث فرهنگی، گفت: طی این هفته شاهد بازگشایی مسجد جامع شهر کوزه کنان، موزه مردم شناسی بناب و امامزاده کلیبر و برج آس و کلنگ زنی مجتمع بین راهی تنباکولو و لیقوان خواهیم بود.
آذربایجان شرقی با بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی از قطب های مهم صنعت گردشگری کشورمان محسوب می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا