شرایط ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری وجود دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت های تاریخی اهر گفت: شرایط ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی آبدار شامگاه چهارشنبه در حاشیه بازگشایی موزه ادب و عرفان شهرستان اهر در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که دلیل عملی نشدن وعده اش در خصوص تأسیس موزه مردم شناسی و موزه سنگ اهر چیست، اظهار داشت: رئیس شورای شهر اهر قول داده بود تا خانه موسوی را تملک و جهت مرمت و ایجاد موزه تحویل میراث فرهنگی دهد، هر زمان تملک انجام شود ما در خدمت هستیم.

وی در ادامه با اشاره به این‌که ایجاد موزه سنگ اهر را فراموش نکرده‌ایم خطاب به رئیس اداره میراث فرهنگی اهر افزود: شما طرح موزه سنگ را به ما تحویل دهید تا پس از اخذ مجوز از سازمان مرکزی، مقدمات راه‌اندازی موزه سنگ اهر را انجام می‌دهیم و از طرفی نیز هر قدر که یک شهر موزه متعدد داشته باشد همان اندازه از امتیاز بالایی برخوردار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در پاسخ به این‌که با گذشته یک‌سال از کلنگ‌زنی هتل پنج ستاره شرکت تولیدی مواد معدنی مهر اصل هنوز خبری از عملیات اجرایی نیست آیا پیگیری کرده‌اید که چرا هتل احداث نمی‌شود، گفت: این هتل را مقیمی اصل سرمایه‌گذار بخش خصوصی احداث می‌کند و ما برای ساخت هتل پنج ستاره اهر تنها در یک روز مجوز صادر کرده‌ایم.

آبدار در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بر سر راه ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری چه موانعی وجود دارد، گفت: وقتی حریم این بقعه آزادسازی شود می‌تواند برای ثبت جهانی اقدام شود، لذا ابتدا باید برای ایجاد پایگاه ملی حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری قدم برداشته و سپس برای ثبت جهانی قدم برداریم و این همت برای ثبت جهانی بقعه وجود دارد.

وی اضافه کرد: به پیشنهاد رئیس دانشکده معماری دانشگاه هنر اسلامی تبریز به جای بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری، از امروز باغ مزار شیخ شهاب‌الدین اهری می‌گوئیم که نام قدیمی و صحیح‌اش نیز همین است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در ادامه از تشکیل هیأت امنای مدیریت باغ مزار شیخ شهاب‌الدین اهری خبر داد و افزود: ایجاد پایگاه ملی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری را با همت هیات‌امنا و احیای باغ مزار به زودی آغاز می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا