جذب سرمایه گذار برای بازسازی مجموعه گردشگری سد علویان مراغه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی به ضرورت جذب سرمایه گذار برای بازسازی مجموعه گردشگری سد علویان مراغه با هدف تکمیل زیرساخت های گردشگری تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی آبدار صبح امروز یک شنبه در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به اینکه محور جنوب استان و کهن شهر مراغه همواره مورد توجه گردشگران قرار گرفته است، از مهم ترین اولویت های این اداره کل را رسیدگی و تامین زیرساخت های گردشگری این شهرستان اعلام کرد و گفت: کهن شهر مراغه با برخورداری از ظرفیت های غنی تاریخی و گردشگری همواره مورد توجه گردشگران قرار گرفته است، لذا این اداره کل با تکیه بر سیاست های خود مبتنی بر توسعه گردشگری رسیدگی به ظرفیتهای موجود را دردستور کار خود قرار داده است.

آبدار با اشاره به اینکه سد علویان مراغه یکی از ظرفیت های گردشگری با اهمیت این شهرستان محسوب می شود که بررسی وضعیت آن همواره مورد توجه اداره کل میراث فرهنگی استان قرار گرفته است، ادامه داد: با توجه به استقبال عمومی مردم و گردشگران از محور گردشگری شمال شهرستان مراغه در امتداد صوفی چای، نقطه آغازین این مسیر در منطقه پشت سد علویان و دریاچه در دهه ۸۰ مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به اینکه در دهه ۸۰، شرکت آتی ساز در شهرستان مراغه به عنوان سرمایه گذار حوزه عمرانی، در راستای سرمایه گذاری در این منطقه اعلام آمادگی کرد، برنامه خود را جهت احداث مجموعه توریستی با مجموعه های جانبی ارائه و طی توجیح طرح مجوز لازم را از میراث فرهنگی استان اخذ کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تاکید کرد: متاسفانه تغییر روند مدیریتی در این شرکت سرمایه گذاری از تمرکز این شرکت بر پیشبرد اهداف این پروژه کاسته و سبب عدم استفاده از موافقت نامه اخذ شده از میراث فرهنگی و به دنبال آن رکود روند پروژه شد، به دنبال این اتفاق در سال ۹۰ مجوز فعالیت و همچنین مدیریت این شرکت در حوزه گردشگری سلب گردید.

آبدار گفت: پیش از این اداره کل میراث فرهنگی استان به دنبال استقبال گردشگران از این منطقه اقدام به احداث مجموعه اقامتی و زیرساخت گردشگری در پیرامون این مجموعه توریستی و تعداد ۲۰ آلاچیق به همراه نمازخانه و بوفه کرده بود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به اینکه تخریب مجموعه توریستی سد علویان در سال ۹۶ به دنبال اعلام دعوی مالکیت اراضی مربوط به این منطقه از سوی شخص حقیقی بوده است، ادامه داد: در ابتدای دهه ۹۰ شخص حقیقی در خصوص مالکیت اراضی این منطقه علیه شرکت آتیه ساز اعلام دعوی کرده و با اعلام رای دادگاه به نفع این شخص حکم قلع و قمع مجموعه احداث شده توسط این شرکت صادر و مجموعه با حکم دادگاه تخریب گردید اما با گذشت یک سال ادعای شخص مورد نظر، غیر قابل استناد اعلام و اداره کل میراث فرهنگی استان جهت اعاده این مجموعه اقدام نمود.

وی با تاکید به اینکه اداره کل میراث فرهنگی استان در صدد جلب سرمایه گذار مجرب در جهت بازسازی این مجموعه گردشگری است، افزود: اداره کل میراث فرهنگی استان در صدد است با اخذ خسارات وارده به این مجموعه و همچنین جلب سرمایه گذار مجرب و واجد شرایط به بازسازی این مجموعه بپردازد.

آبدار در خاتمه با اشاره به اینکه اطلاق نام دهکده توریستی به منطقه دریاچه و سد علویان، عنوانی نادرست است، اظهار داشت: باید توجه داشت که در احداث این مجموعه گردشگری عبارت “دهکده توریستی” عنوان نشده و در صورت تبدیل این مجموعه به عنوان دهکده می بایست ضوابط لازم برای پوشش شرایط دهکده توریستی فراهم شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا