میزان بارش های کشور ۱۰۰ درصد رشد داشت

میزان بارندگی های کشور از ابتدای مهر گذشته (ابتدای سال آبی) تا ۲۴ خرداد امسال با ۱۰۰ درصد رشد به ۳۳۲.۹ میلیمتر رسید و بارندگی ها تا پایان این هفته ادامه دارد.

تازه‌ترین بررسی‌های شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد حجم بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۶۶.۱ میلیمتر) ۱۰۰ درصد و نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۳۴.۷ میلیمتر) ۴۲ درصد رشد دارد.

سال آبی از ابتدای مهر هر سال آغاز و تا پایان شهریور سال بعد ادامه خواهد داشت.

بارش‌ها در حوضه‌های اصلی

ایران دارای ۶ حوضه اصلی شامل دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق و قره قوم دارد.

میانگین حجم بارش‌ها در حوضه خلیج فارس و دریای عمان ۵۳۰.۷ میلیمتر بود که نسبت به میانگین سال آبی پارسال (۲۱۱.۶ میلی متر) از ۱۵۱ درصد رشد برخوردار بوده و نسبت به میانگین دوره ۵۰ ساله (۳۵۲.۹) رشد ۵۰ درصدی دارد.

میانگین حجم بارش‌ها در حوضه دریای خزر در سال آبی جاری ۵۱۰.۸ میلیمتر گزارش شد که نسبت به میانگین دوره مشابه پارسال (۳۶۶.۲) حدود ۳۹ درصد رشد را نشان می‌دهد.

میانگین بارش‌های این حوضه آبی کشورمان در دوره درازمدت به ۳۶۴.۱ میلیمتر رسید که با رشدی ۴۰ درصدی همراه شد.

میانگین حجم بارش‌ها در حوضه دریاچه ارومیه نیز در سال آبی جاری ۴۸۹.۲ میلیمتر بود که نسبت به میانگین دوره مشابه پارسال (۴۰۱.۷) حدود ۲۲ درصد رشد و نسبت به میانگین دوره ۵۰ ساله (۳۲۳.۴) دارای رشد ۵۱ درصدی است.

حجم بارش‌ها در حوضه دریاچه ارومیه در دوره یازده ساله ۳۱۰ میلیمتر بود که رشد ۵۸ درصدی برای آن گزارش شده است. همزمان با افزایش بارش‌ها در حوضه دریاچه ارومیه، تراز این دریاچه طبق آخرین پایش به یکهزار و ۲۷۱ متر و ۸۷ سانتیمتر رسید که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته یک متر و ۶ سانتیمتر افزایش دارد.

حجم بارش‌های حوضه قره قوم نیز ۳۰۷.۱ میلیمتر اعلام شد که نسبت به میانگین دوره مشابه پارسال (۱۴۱.۸) ۱۱۷ درصد رشد کرد و نسبت به دوره ۵۰ ساله (با ۲۱۵.۱) رشد ۴۳ درصدی داشت.

حجم بارش‌ها در سال آبی جاری در حوضه فلات مرکزی ایران نیز ۲۱۲ میلیمتر بود که نسبت به دوره مشابه در سال آبی پارسال (۱۰۲.۴) حدود ۱۰۷ درصد رشد یافت. این در حالی است که در دوره درازمدت این حوضه ۱۵۷.۷ میلیمتر بارش با رشد ۳۴ درصدی داشت.

بر اساس این گزارش، حجم بارش‌ها در حوضه مرزی شرق ۱۱۲.۹ میلیمتر بود که نسبت به دوره مشابه پارسال (۴۰.۱ میلیمتر) ۱۸۲ درصد رشد کرد و نسبت به میانگین دوره ۵۰ ساله ۱۳ درصد بیشتر شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا