احداث گنبد سلطانیه با مصالح مقاوم، ایمنی این اثر را تضمین کرده است

رئیس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه گفت: بنای تاریخی گنبد سلطانیه با محاسبات دقیق و با بهره گیری از مصالح مقاوم ساخته شده و همین موضوع ایمنی این اثر را در برابر شرایط گوناگون به ویژه زمین لرزه‌ها مصون نگه داشته است.

میر موسی انیران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون پایگاه میراث جهانی تلاش دارد با استفاده از ظرفیت‌های مختلف و همکاری‌های بین بخشی؛ اقدام‌های مؤثری در ارتباط با گنبد جهانی سلطانیه و به ویژه کارهای انجام گرفته گذشته را انجام دهد.

وی اظهار داشت: طی سال گذشته محققانی از دانشگاه‌های شهید بهشتی و حتی از کشور ایتالیا برای ارزیابی وضعیت گنبد سلطانیه حضور داشتند که کارهای اثر بخش می‌تواند نتایج بهتری را رقم بزند.

این مسئول ادامه داد: اواخر مهر سال گذشته بود که برای نخستین بار اعضای کمیته بین المللی مرمت سازه‌های میراث معماری (ایسکار سا) از کشور ایتالیا به منظور ارزیابی وضعیت مقاومت و استحکام گنبد سلطانیه از این بنای تاریخی بازدید کردند.
انیران افزود: بازدیدهای انجام گرفته این کمیته نشان داد که سازه‌های این اثر تاریخی بی نظیر در وضعیت مناسبی قرار دارد و مقرر شده که اطلاعات لازم پس از بررسی نهایی و مطالعات رفتاری در ارتباط با سازه بنا، به کمیته یاد شده ارسال شود.
وی بیان کرد: بر این اساس پایگاه جهانی با ساز و کارهای انجام داده، همواره ایستایی بنا را به لحاظ شاهد گچی (حرکات ساختمان در طول سال) مورد بررسی قرار می‌دهد که تا کنون موردی خاص وجود نداشته است.
رئیس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه ادامه داد: ایسکارسا قرار است پس از بررسی‌های لازم، چندین بنا در کشور پس از بازدیدهای لازم در صورت نیاز حمایت در زمینه مقاوم سازی و استحکام بخشی را مورد توجه قرار دهد.

این مسئول یاد آور شد: طبق برنامه ریزی کتابچه ای شامل اطلاعات حوزه میراث گنید سلطانیه زنجان تهیه می شود که در جمع آوری آن پایگاه گنبد جهانی سلطانیه، میراث فرهنگی استان، پژوهشگاه میراث فرهنگی، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه هنر تهران مشارکت می کنند.

انیران خاطر نشان کرد: گردشگری رکن مهم توسعه اقتصادی کشورها محسوب می‌شود و در آمد حاصل از آن نیز کمتر از فروش نفت نیست که توجه و سرمایه گذاری بیشتر در این حوزه بیش از گذشته ضروری است.

گنبد سلطانیه در سال ۱۳۱۰ در فهرست میراث ملی و تیرماه سال ۱۳۸۴ در فهرست میراث جهانی (یونسکو) ثبت شده است.
این اثر، یادگار دوره ایلخانیان در ایران است و یکی از آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی محسوب می‌شود، این گنبد به دست سلطان محمد خدابنده در قرن هشتم احداث شده و هم اکنون بزرگترین گنبد آجری جهان بشمار می‌آید.
شهرستان سلطانیه با ۳۰ هزار نفر جمعیت در ۴۰ کیلومتری از مرکز استان زنجان قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا