اسناد بیمارستان ها الکترونیکی می شوند

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از الکترونیکی شدن تمام اسناد بیمارستان های کشور و ارسال آنها به بیمه تا پایان امسال خبر داد.

قاسم جان بابایی روز سه شنبه در برنامه ملی توانمندسازی روسای بیمارستان های دانشگاه های علوم پزشکی در سالن همایش های رازی افزود: از این پس، روسای بیمارستان ها موظف هستند تمام اسناد خود را به صورت الکترونیکی ثبت کنند.

وی اظهار داشت: الکترونیکی شدن تمام خدمات و اسناد بهداشت و درمان باعث تسهیل در کارها می شود.

جان بابایی، تعداد بیمارستان های کشور را بیش از هزار بیمارستان برشمرد و ادامه داد: در حال حاضر ۴۷ درصد بیمارستان ها زیر ۱۰۰ تخت دارند و بیشتر هم دولتی هستند که بیمار را بیش از سه روز و در بیمارستان های خصوصی کمتر از ۲ روز نگه می دارند.

وی تصریح کرد: امروزه مدیریت تخت بیمارستانی از مهمترین مشکلات است و باید روسای بیمارستان ها هفته ای یکبار تمام تخت ها را کنترل کنند تا کمبود تخت برای بستری بیمار به وجود نیاید.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: همچنین لازم است بیمارستان های بزرگ، بیمارستان های کوچک را نیز تحت پوشش قرار دهند تا مشکل از لحاظ رسیدگی به بیمار پیش نیاید.

به گفته جان بابایی، اکنون بسیاری از بیمارستان ها از سهمیه ۳۰ درصدی مناطق محروم استفاده نمی کنند؛ از این رو، به زودی سطح بندی خدمات را اعلام می کنیم.

وی افزود: همچنین افرادی که سهمیه عدالت آموزشی برای شهرستان‌ها دارند، نباید جابه جا شوند، پزشکان متخصصی که تعهد عدالت آموزشی به مدت ۱۲ سال دارند، باید در آن منطقه حضور داشته باشند.

جان بابایی به بحث مرگ و میر نوزادان اشاره کرد و گفت: در برخی از استان ها نوزاد را بدون مادر به مرکز درمانی شهر دیگری منتقل می کنند، این کار درست نیست و باید روسای بیمارستان ها این موضوع را ساماندهی کنند.

وی افزود: در برخی از بیمارستان ها نیز حادثه ای که برای بیمار رخ می دهد، گزارش نمی شود، ما باید سه روز بعد از طریق رسانه ها متوجه حادثه شویم، لازم است روسای بیمارستان ها تمرکز و کنترل بیشتری بر امور بیمارستان داشته باشند.

جان بابایی در مورد ضرورت حضور پزشکان در درمانگاه های بیمارستان ها نیز گفت: نباید در این زمینه کم توجهی شود، لازم است پزشکان راس ساعت در درمانگاه حضور یابند و اگر کم توجهی برای طبابت در این مراکز کنند، مجوز مطب آنها باطل می شود.

وی به اهمیت توجه به درمان بیماران خارجی مراجعه کننده به بیمارستان‌ها اشاره کرد و ادامه داد: با تمام بانک‌ها تفاهم نامه داریم و بانک‌هایی که درون بیمارستان‌ها شعبه دارند، باید نقش صرافی داشته و مراحل تبدیل پول را انجام دهند.

۳۵ درصد روسای بیمارستان ها آموزش ندیده اند

سید کامل تقوی‌نژاد معاون توسعه و مدیریت منابع وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم گفت: ۳۵ درصد مدیران و روسای بیمارستان ها هیچ دوره مدیریت آموزشی را نگذرانده اند در حالی که برنامه آموزشی بسیار مهم است.

وی افزود: آموزش مستمر مدیران و روسای بیمارستان ها امری مهم است به همین منظور تربیت مدیران شایسته، تحلیل و بازنگری ساختار مدیریت سلامت، شبکه‌سازی بیمارستان‌های کشور در ارتباط آن با توسعه مدیریت بین‌المللی نظام سلامت از جمله برنامه‌های اصلی وزارت بهداشت است.

تقوی نژاد تصریح کرد: همه تصور می کنند عمده خطاهای درمانی مربوط به پزشکان و پرستاران است در حالی که باید گفت این موضوع مربوط به مدیران و سیستم‌های نامناسب است.

وی اظهار داشت: بیمارستان‌ها بیشترین سهم را در منابع مالی دارند و نحوه مدیریت در این نهادها می‌تواند بر عملکرد نظام سلامت تاثیر چشمگیری داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا