کشته شدن ۳۵۶ نفر در سیل‌های ۶۰ سال اخیر آذربایجان شرقی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که طی ۲۰ سال اخیر بیشترین سیل استان در سال ۹۱ با ۳۷ مورد سیل به وقوع پیوسته است، گفت: از سال ۱۳۳۳ تا ۱۳۹۰ در آذربایجان شرقی حدود ۳۵۶ نفر در اثر سیل کشته شده و حدود هفت هزار خانه ویران شده که طبق این آمار استان ما جزو سومین استان سیل‌خیز کشور قرار داده شده است.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، یوسف غفارزاده در کارگاه تخصصی مدیریت و مهندسی سیلاب (درس آموخته‌های سیل‌های بهار ۹۸) با ارائه گزارشی از رودخانه‌ها و مسیل‌های استان اظهار کرد: آذربایجان شرقی شامل سه حوضه آبریز رودخانه ارس، دریاچه ارومیه و آبریز قزل اوزن بوده و به عنوان سومین استان خطرآفرین در حوزه سیل شناسایی شده است.
وی با بیان این‌که از کل رودخانه‌های و مسیل های کشور حدود ۴۸ هزار کیلومتر نقشه برداری و تعیین حریم بستر شده است، گفت: در استان نیز از ۲۵ هزار کیلومتر طول رودخانه‌ها، اولویت نقشه برداری با ۱۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر بوده که تاکنون هشت هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن انجام شده و بیشتر رودخانه‌های حساس نقشه‌های حریم و بستر دارند.
وی در رابطه با بازگشایی و اصلاح مسیل رودخانه‌های استان نیز اظهار کرد: از دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر مسیل اولویت‌دار و حادثه خیز، حدود ۹۸۶ کیلومتر(بیش از سوم) مسیل رودخانه‌های استان اصلاح مسیل و بازگشایی شده‌ است.
وی افزود: در حوضه آبریز رودخانه ارس از ۱۲۰ کیلومتر مسیری که نیاز به ساماندهی داشت، ۹۳ کیلومتر اولویت بندی شده و تاکنون نیز ۵۹ کیلومتر ساماندهی شده و باعث شده تا هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی جمهوری اسلامی ایران که زیر رودخانه رفته بود، بازگردد؛ اکنون این نقاط را به اراضی کشاورزی تبدیل می‌کنیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان افزود: ویلاهای ساخته شده در حریم بستر رودخانه‌‌ی باسمنج نیز تخریب شده و مسیل رودخانه‌ها بازگشایی شده‌ است.
وی با بیان این‌که طی دوماهه اول سالجاری با توجه به آمادگی کشور برای اصلاح و بازگشایی مسیل‌ها، حدود ۱۱۰ کیلومتر مسیل رودخانه‌ها در سطح استان بازگشایی شده‌اند، گفت: این در حالی است که در گذشته، با توجه به امکانات و اعتبارات سالانه حدود ۳۵ الی ۴۰ کیلومتر مسیل در استان بازگشایی می‌شد.
وی با اشاره به اقدامات ضروری در راستای پیشگیری از سیلاب، اظهار کرد: تقویت سامانه پیش بینی بارش‌ها، افزایش پوشش گیاهی و اجرای طرح‌های مرتع‌داری، تعیین حدبستر و حریم روخانه‌ها، اصلاح طرح‌های هادی و تفصیلی با توجه به دبی ۲۵ ساله رودخانه، شناسایی نقاط حادثه خیز، ایجاد سیستم هشدار سیل و مدیریت سیلاب توسط مخازن سد از جمله اقدامات ضروری در این رابطه است.
غفارزاده اجرای نظام مدیریت جامع سیل را در استان و کشور از دیگر اقدامات اساسی در این رابطه دانست و گفت: متاسفانه در این رابطه نیاز به نظام‌مندی داریم؛ این‌که بدانیم هنگام بحران سیل هر دستگاه چه وظیفه‌ای دارد فعلا نهادینه نشده است. 
وی در بخش دیگری از سخنانش در تحلیل وضعیت سیل‌های واقع شده در استان گفت: طی ۲۰ سال اخیر حدود ۲۵۷ مورد سیل در آذربایجان شرقی افتاده که عمده سیل‌ها در مسیر‌‌های درجه سه بوده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بیان کرد: حدود ۹۱ درصد سیل ها با دبی کمتر از ۲۵ سال اتفاق می‌افتد و این بدان معنی است که اگر رودخانه‌ای تصرف نشده باشد، می‌تواند روان‌آب را بدون خسارت عبور دهد، اما ۹ درصد سیل ها بیشتر از دبی ۲۵ ساله بوده و اگر حریم رودخانه تصرف شده باشد خساراتی به دنبال خواهد داشت.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که حدود ۴ درصد عوامل طبیعی خسارت سیل را به همراه داشته‌اند، گفت: حدود ۵۸ درصد تصرف بستر رودخانه و ۳۷ درصد نیز سازه‌های غیرفنی که اکثرا توسط دستگاه‌های اجرایی انجام می‌شود، منجر به خسارت سیل می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با تاکید بر اهمیت پوشش گیاهی در مقابله با سیل، بیان کرد: ۸۹ درصد نقاط سیل زده ضعف پوشش گیاهی یا نیاز به اصلاح پوشش گیاهی داشتند.
وی در خاتمه به وضعیت رودخانه‌ها و مسیل‌های شهر تبریز اشاره کرد و متذکر شد: منطقه ۵ و ۶ شهرداری تبریز به ترتیب دارای بیشترین نقاط حادثه خیز در رابطه با سیل هستند.


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا