مس برای نخستین بار پا به رینگ صادراتی بورس کالا می‌گذارد

خبرگزاری ارک: مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از عرضه مس در رینگ صادراتی بورس کالا در چهارشنبه هفته جاری خبر داد و گفت: با توجه به هماهنگی‌هایی که بین ایمیدرو و سازمان بورس و بورس کالا صورت گرفته، مس پس از گذشت یک دهه عرضه در رینگ داخلی بورس کالا این بار در رینگ صادراتی عرضه خواهد شد.

به گزارش حوزه صنعت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع مس، مراد علیزاده اظهار داشت: رینگ صادراتی بورس کالا امکان صادرات مس را با توجه به شرایط تحریم به ما می دهد و شرکت از این امکان نیز برای فروش و کسب درآمد استفاده خواهد کرد.وی یکی از روش های عرضه مس در سطح جهانی را استفاده از بازار بورس دانست و اظهار داشت: عرضه مس از طریق بورس در دنیا روشی مرسوم است که متاسفانه به دلیل تحریم ها این امکان از شرکت مس سلب شده اما رینگ صادراتی بورس کالا امکان جدیدی برای حضور در بازار های جهانی است و از این امکان برای توسعه بازار استقبال می کنیم.وی در خصوص میزان عرضه مس در رینگ صادراتی گفت: در فاز نخست مس کاتد در تناژ هایی مشخص و یا بسته هایی با تناژ مشخص عرضه می شود که میزان آن بین 5 تا 10 هزار تن در فاز نخست است و قیمت گذاری نیز همان روز بر اساس نرخ های جهانی صورت می گیرد.

مراد علیزاده در خصوص شرایط خریداران برای انجام معامله در رینگ صادراتی بورس کالا گفت: تمام شرکت هایی که شرایط پذیرش در بورس کالا را دارند می توانند در رینگ صادراتی بورس کالا برای خرید مس کاتد اقدام کنند و شرکت مس شرایط خاصی را برای انجام معامله تعیین نکرده است.

وی تصریح کرد: قیمت پایه مس در این رینگ بر اساس میانگین قیمت های جهانی از روز دوشنبه تا جمعه به علاوه پریمیوم محاسبه می شود و قیمت تا روز تحویل کالا بسته نمی شود.

وی ادامه داد: در روز معامله وجه کالا به صورت صد در صد از خریدار اخذ می شود اما معامله به صورت کامل تسویه نمی شود و تغییرات قیمتی مس تا زمان تحویل کالا محاسبه شده و در روز تحویل تسویه انجام می شود.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار داشت: وجه معاملات مس در رینگ صادراتی می تواند هم ریالی باشد و هم دلاری محدودیتی در نحوه معامله با ارز خاصی در نظر نداریم و تبدیل ارز بر اساس نرخ دلار آزاد است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا محصولات دیگری نیز از سوی شرکت در بورس کالا عرضه خواهد شد ، گفت: در حال حاضر برنامه عرضه مس کاتد را داریم اما اگر این عرضه ها موفق باشند امکان عرضه کنسانتره مس نیز در قالب رینگ صادراتی وجود دارد چرا که هم اکنون کنسانتره از طریق مزایده به فروش می رسد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حجم تولید مس در دنیا حدود 20 میلیون تن است تعداد معامله گران مس در بازارهای جهانی محدود است و شرکت های بزرگ بعد از تحریم ها از معامله سر باز زدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا