«مثنوی منثور سپهر»، روایتی تازه از مثنوی

«مثنوی منثور سپهر»، عنوان کتاب تازهای در باب شرح و تفسیر مثنوی معنوی است که به قلم مهدی دادی زاده، از فعالان فرهنگی شناخته شده تبریز، روانه بازار نشر شده است.

به گزارش ایرنا، «مثنوی منثور سپهر» در واقع نخستین دفتر از مجموعه ۶ جلدی دادی زاده در باب مثنوی شناسی است که در ۵۸۸ صفحه به قطع رقعی توسط انتشارات «ناصردالین» با قیمت ۶۰ هزار تومان به زیور طبع آراسته شده است.

این کتاب نقد تازه ای در حوزه پرمخاطب «مثنوی شناسی» محسوب می شود که نویسنده پس از سال ها رفت و آمد به جلسات مرحوم عبدالله واعظ، از مثنوی شناسان برجسته تبریز، و مطالعه و تحلیل و تفسیر مثنوی جلال الدین محمد بلخی، معروف به مولوی، تالیف و منتشر کرده است.

مولف «مثنوی منثور سپهر» در مقدمه کتاب خود آورده است: “با وجود همه نقدهای منصفانه و غیرمنصفانه بی شماری که بر مثنوی نوشته شده است، این کتاب از معدود کتاب های زبان فارسی است که هر چه زمان می گذرد، بر اهمیت و آوازه آن افزوده می شود و مرزها را در می نوردد و به زبان های مختلف دنیا ترجمه می شود و شهرت روزافزون می یابد. حدود ۲۵۰ شرح و تفسیر و هزاران مقاله تحقیقی و پایان نامه ای که در مورد آن نوشته شده است و همچنان نوشته می شود، نشان از حکایتی است که همچنان باقی است و باقی خواهد ماند”.

دادی زاده در تبیین فلسفه تالیف «مثنوی منثور سپهر»، نوشته است: “تدوین متنی آسان خوان برای مثنوی معنوی که نثرش ساده و روان باشد و از به کار بردن لغات دشوار بپرهیزد و به جای کلمات قدیمی و نه چندان رایج، معادل های امروزین به کار برد، ضروری به نظر می رسید تا خوانندگانی که می خواهند وارد فضای مثنوی شوند، در مراحل اولیه از آن استفاده نمایند. کتاب پیش رو در پاسخ به چنین ضرورتی تدوین شده است”.

خواندن کتاب «مثنوی منثور سپهر» از این رو که زیر هر یک از بیت های مثنوی مولوی، به زبان ساده و آسان، شرح و توضیح نوشته شده است، برای علاقه مندان مثنوی خوانی راهگشاست.

مهدی دادی زاده، مولف این کتاب، از چهره های آشنای فرهنگ و ادب تبریز و کتابفروشی وی، محل تردد بزرگان و زعمای قوم فرهنگ و هنر و ادب این کهن شهر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا