تداوم افزایش دما در آذربایجان‌شرقی

مردم آذربایجان شرقی که تا نیمه های تیرماه امسال، تابستان به نسبه معتدلی را سپری کرده بودند در چند روز گذشته شاهد حاکم شدن جبهه هوای گرم هستند و بر اساس پیش بینی هواشناسی این وضیعت تا پایان هفته تداوم دارد.

معاون توسعه و پیش بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی روز یکشنبه به ایرنا گفت: آسمان استان در هفته پیش‌رو صاف تا کمی ابری همراه با افزایش نسبی دما است.

محمد اشجعی، افزود: طبق نقشه‌های پیشیابی هواشناسی این وضعیت تا روز شنبه هفته آینده ادامه دارد.

وی در عین حال گفت: بعد از ظهر امروز بر میزان ابرها اضافه می‌شود و در نواحی شمالی و شرقی به ویژه منطقه ارسباران احتمال رگبار پراکنده و خفیف باران و غرش آذرخش وجود دارد.

وی با بیان اینکه بعد از ظهر فردا نیز شاهد افزایش موقت ابر و افزایش نسبی دما خواهیم شد، اظهار داشت: از روز سه شنبه تا شنبه هفته آینده پدیده خاصی در استان روی نمی‌دهد.

اشجعی، ادامه داد: هم اکنون (ساعت ۹ صبح) جلفا با ۳۸ و سراب با ۹ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز ۲۴ درجه سانتی گراد است.

آذربایجان شرقی منطقه‌ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی‌های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می‌آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم‌های متفاوتی برخوردار است.


این استان همواره تحت تأثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متأثر از کوهستان‌های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه‌های قره داغ در شمال، رشته کوه‌های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا