۸ میلیون ایرانی در معرض ابتلا به فشارخون بالا هستند

معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: : بر اساس کمپین اندازه گیری فشارخون که از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۵ تیر امسال برگزار شد، فشارخون ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم بالای ۳۰ سال، مادران باردار و بیماران مبتلا به کلیه اندازه گیری شد که از این تعداد ۲ میلیون و ۶۰۰ نفر دچار فشار بالا بالا و ۸ میلیون نفر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

علیرضا رئیسی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: این کمپین در ۴۰ هزار مرکز فشارخون کشور و پایگاه های سیار اجرا شد که کار با ارزشی در حوزه پیشگیری نظام سلامت است.

رئیسی با بیان اینکه سالانه صدها هزار نفر در کشور دچار بیماری کلیه، دیالیز و قلبی می شوند، گفت: فشارخون بالا زمینه ساز بسیاری از بیماریها است و مردم باید سبک زندگی خود را تغییر داده، نمک کمتر مصرف کنند و فعالیت بدنی داشته باشند تا دچار این بیماری خطرناک نشوند.

به گزارش ایرنا، فشار خون بالا یا پرفشاری خون یک بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا می‌رود. به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند.

فشاری خون بالا در یکی از دو گروه پرفشاری اولیه یا پرفشاری ثانویه قرار می‌گیرد، حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد از موارد از نوع پرفشاری اولیه هستند و این بدان معناست که هیچ دلیل پزشکی مشخصی برای آن وجود ندار و ۵ تا ۱۰ درصد دیگر از نوع پرفشاری ثانویه هستند که شرایط تأثیرگذار بر کلیه‌ها، شریان‌ها، قلب یا دستگاه غده درون‌ریز باعث ایجاد آن می‌شوند.

فشارخون بالا عامل خطر عمده در سکته مغزی، سکته قلبی (حملات قلبی)، نارسایی قلب، آنوریسم‌های شریانی (به عنوان مثال، آنوریسم آئورت)، بیماری شریان‌های پیرامونی و دلیل بیماری‌های مزمن کلیه است.

نتایج یک تحقیق بین‌المللی با همکاری گروهی از محققان و دانشمندان ایرانی دربارهٔ تأثیر تغذیه در مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی-متابولیک (بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت و سکته‌های مغزی) در ۲۰ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا نشان می‌دهد که فشار خون مهم‌ترین عامل مرگ در اثر این بیماری‌ها در تمام این کشورها است. در تمام این کشورها، بیماری‌های قلبی-متابولیک عامل، ۴۳ درصد از مرگ‌های زودرس (زیر هفتاد سال) بوده‌است. در ایران نیز فشار خون بالا (بالای ۱۱۵) مهم‌ترین عامل خطرساز و باعث مرگ دو هزار و ۳۵ نفر در ازای هر یک میلیون نفر جمعیت است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا