خشکسالی صنعت آذربایجان شرقی در صورت عدم تزریق نقدینگی

رئیس اتاق بارگانی تبریز گفت: اگر تزریق نقدینگی به بدنه صنعت اتفاق نیافتد شاهد خشکسالی شدید در بخش صنعت خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، یونس ژائله در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن در تبریز، با بیان اظهار کرد: فضای کسب و کار در استان وضعیت مناسبی نداشته و این در پایش سال گذشته مطرح شد که از ۲۵۷ واحد تولیدی در استان نتایج مناسبی ارائه نشده است؛ از این رو باید تعارفات را کنار بگذاریم و اقدامات لازم در این خصوص انجام دهیم.
وی با بیان این‌که تامین نقدینگی از مهمترین مشکلات صنایع استان است، بیان کرد: امروزه اغلب بانک‌های استان در امر سرمایه گذاری در بخش تولید و تسهیلات دهی ضعیف عمل می کنند؛ بانک‌ها باید منابع استان را جذب کرده و در استان خودمان هزینه کنند؛ اما در این موضوع برعکس عمل می‌کنیم و شاهد آن هستیم که منابع استان در سایر استان‌ها هزینه می‌شود. 
وی خاطرنشان کرد: ۳۳ درصد منابع استان نزد بانک‌های خصوصی بوده و بانک‌های دولتی با دارا بودن ۶۷ درصد منابع استان تنها ۵۳ درصد تسهیلات را به واحدهای تولیدی ارائه داده‌اند که این اصلا قابل قبول نیست.
ژائله عنوان کرد: تولیدکنندگان نباید به فکر تامین نقدینگی باشند؛ بلکه باید به دنبال افزایش بهره‌وری، حفظ اشتغال و افزایش تولید باشند تا بتوانند در بازارهای صادراتی کالاهای خود را عرضه کنند.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز متذکر شد: ما این اطمینان را به بانک‌ها می دهیم که تسهیلات ارائه شده به بانک‌ها در جای درست هزینه خواهند شد و هیچ نگرانی‌هایی از این بابت نداشته باشند.
وی با بیان این‌که اگر سرمایه در گردش به بانک‌ها تزریق نشود، شاهد تحولات در استان نخواهیم بود، افزود: سهم جمعیتی استان ۴٫۷ درصد بوده و سهم نقدینگی ما ۲٫۶ درصد است؛ این به این معنی است که استان ما فقیر شده است.  
ژائله با بیان اینکه برای حضور در بازارهای جهانی باید از ماشین آلات و تکنولوژی مدرن دنیا استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: برای ایجاد بازار و حضور در بازارهای منطقه‌ای ضعیف عمل کرده‌ایم؛ اقدامات بزرگی برای بزرگ کردن بازارهای صادراتی انجام گرفته و باید از الان برای بازار ۳۰۰ میلیونی روسیه آماده شویم.
وی با بیان این‌که آذربایجان شرقی از لحاظ استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در رتبه‌های آخر قرار گرفته است، افزود: صندوق توسعه ملی برای کل کشور بوده و تولیدکنندگان باید از منابع این صندوق استفاده کنند.


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا