خط یک قطارشهری تبریز به ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی رسید

مدیرعامل سازمان قطارشهری تبریز و حومه گفت: خط یک قطارشهری به ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی رسید و عملیات تکمیل آن در حال اجراست.

به گزارش ایرنا، مصطفی مولوی روز چهارشنبه در نشستی با فرماندار تبریز افزود: در زمان کنونی مراحل یک، دو و سه خط یک قطارشهری به ترتیب ۹۹.۶۶ درصد، ۹۴.۴۶ و ۷۵.۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی مجموع اعتبارهای هزینه شده برای خط یک را ۲۰ هزار و ۸۸۶ میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار داشت: مجموع هزینه های اجرایی باقیمانده برای اتمام این خط حدود ۱۲ هزار و ۹۳۸ میلیارد ریال است.

مدیرعامل سازمان قطارشهری تبریز و حومه،  آغاز و اتمام داکت گذاری مسیر تونل شمالی و جنوبی از ایستگاه میدان کهن (شماره ۱۲) تا ایستگاه نور (شماره ۱۸) و انجام کلیه کارهای مربوطه شامل انتقال و نصب داکت ها، تولید و نصب زیرسری های داخل داکت ها، رگلاژ و تنظیم داکتهای مسیر و بتن ریزی پشت داکت ها را از اقدام های انجام شده در ۳ ماه نخست امسال اعلام کرد.

مولوی، ادامه داد: اجرای بتن پرکننده و ریل گذاری داخل ایستگاه های قونقا (شماره ۱۳)، خیام (شماره ۱۴)،  تکمیل باقیمانده ریل گذاری داخل ایستگاه لاله (شماره  ۱۵)، خرید باقیمانده تجهیزات و مصالح جوش ریل های مسیر، احداث سقف اول ایستگاه خیام (شماره ۱۴)، اتمام حفاری DWP دیواترینگ پست ایستگاه خیام (شماره ۱۴)، قونقا (شماره ۱۳) و لاله (شماره ۱۵) و آغاز حفاری ورودی جنوب غربی ایستگاه میدان امام حسین(ع) (شماره ۱۶) از دیگر اقدام های انجام شده در این مدت است.

وی گفت: پیش بینی نشدن اعتبارهای کافی در بودجه های سنواتی، تخصیص نیافتن به موقع و کامل اعتبارهای پیش بینی شده در بودجه های سنواتی، تبدیل اسناد خزانه اسلامی (تخصیص دولت) و تهاتر ملکی (تخصیص شهرداری) به ابزارهای مالی غالب در تامین اعتبارها، مشکلات ناشی از اعمال تحریم های بین المللی، رکود حاکم بر صنعت ساختمان و عدم استقبال سرمایه گذاران از پروژه های مشارکتی و مشکل تامین ارز خریدهای خارجی از جمله موانع پیش روی تکمیل قطارشهری تبریز است.

مدیرعامل سازمان قطارشهری تبریز و حومه با اشاره به وضعیت پیشرفت کلان پروژه خط ۲ قطار شهری تبریز تا آخر خرداد ۹۸ گفت: تا کنون خط ۲ قطار شهری نیز با پیشرفت ۱۴.۹۴روبرو شده و ۵ هزار و ۸۸۴ میلیارد ریال برای آن اعتبار تزریق شده است.

مولوی، با اشاره به بازنگری در کریدور خط ۳ (مهندسی ارزش) یادآوری کرد: کاهش هزینه های ساخت و بهره برداری با کاهش طول خط و تعداد ناوگان، لزوم عبور خط مترو از منطقه مرکز شهر به عنوان مرکز تولید و جذب سفر، وجود تغییرات در شبکه ترافیکی و نیاز به بازبینی و بهینه‌سازی مدل‌ها موجب شد تا در کریدور خط ۳ بازنگری شود.

سازمان قطار شهری تبریز در سال ۷۹ تاسیس و مطالعات امکان سنجی خطوط آن در اواخر سال ۸۰ آغاز شد.  
عملیات اجرایی قطار شهری تبریز در خط یک در سال ۸۱ آغاز شد و از سال ۸۵ سایر خطوط درون شهری تبریز و خط حومه ای تبریز – سهند نیز به مسیر ان اضافه شد.  
خطوط قطار شهری تبریز شامل ۴ مسیر به طول ۷۰ کیلومتر و ۷۰ ایستگاه و یک خط برون شهری تبریز – سهند به طول ۲۰ کیلومتر است.  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا