هرگونه خرید و فروش و حمل و نگهداری دام سبک و سنگین بدون پلاک ممنوع و قاچاق است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: برابر مصوبات هیئت دولت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، هرگونه خرید و فروش، حمل و نگهداری دام سبک و سنگین بدون پلاک و هویت گذاری، ممنوع و کالای قاچاق محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حبیب شریفیان عصر امروز در حاشیه گردهمائی و کلاس آموزشی عاملین و مجریان معرفی شده از سوی تشکل‌های مربوطه جهت پلاک کوپی در محل مجتمع شهید کسائی تبریز اظهار داشت: برای جلوگیری از قاچاق دام زنده از کشور، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، شیوه نامه ای را با کمک کارشناسان و دستگاه‌های نظارتی وزارت جهادکشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور تنظیم کرد که در دی ماه ۹۷ توسط دولت تصویب و اواخر سال گذشته ابلاغ شد.

وی افزود: بر اساس این شیوه نامه ۵ ماده‌ای که به تصویب هیئت دولت رسیده ، چنانچه دام‌های کشور بعد از یک مدت مشخص، هویت دار نشوند، مصداق کالای قاچاق محسوب می‌شوند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان تصریح کرد: مهلتی که برای پلاک‌گذاری و هویت‌دار کردن دام‌های سنگین تعیین شده ۶ ماه و برای دام‌های سبک یک سال از زمان تصویب شیوه‌نامه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

شریفیان گفت: بر اساس این شیوه‌نامه، هرگونه خرید و فروش و تغییر مالکیت دام باید در سامانه هویت مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی ثبت شود و هرگونه حمل و نقل دام بدون پلاک ممنوع است و دامداران و مالکینی که مبادرت به حمل و جابه‌جایی دام می‌کنند باید از سازمان دامپزشکی و سایر ارگان‌ها مجوز دریافت کنند.

وی ادامه داد: بر اساس این شیوه‌نامه، استان‌های کشور به دو گروه «الف» و «ب» تقسیم شده‌اند و گروه الف شامل استان‌های مرزی و بخشی از استان‌های مرکزی هستند که تردد دام در آنجا زیاد است و از هم اکنون در این استان‌ها هر گونه حمل و نقل دام باید با پلاک و مجوز صورت گیرد.

شریفیان اذعان داشت: برای استان‌های گروه «ب»، شش ماه تا یک سال از زمان تصویب شیوه‌نامه، فرصت برای هویت‌دار کردن دام داده شده است.

 وی گفت: از این پس برای دام‌های اصلاح نژادی و گله‌های صنعتی، نصب شماره و پلاک در دو گوش و برای سایر دام‌های کشور نصب پلاک در یک گوش دام در نظر گرفته شده است.

شریفیان درباره اجرای عملیات پلاک گذاری دام اذعان داشت: عاملین و مجریان معرفی شده از سوی اتحادیه دامداران، اتحادیه عشایری، اداره کل دامپزشکی و صندوق بیمه کشاورزی با استفاده از واحدهای خود در اقصی نقاط استان اقدام به نصب پلاک گوش دام‌ها می‌کنند و اطلاعات دام های پلاک گذاری شده در سامانه هویت دام مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی و سامانه سازمان دامپزشکی ثبت می‌شود.

 وی با بیان اینکه هزینه ۳ هزار تا ۸۳۰۰ تومانی پلاک گذاری دام‌ها بسته به نوع دام بر عهده مالکین دام ها است افزود: هویت دار کردن دام در قانون نظام جامع دامپروری سال ۸۸ آمده و وزارت جهاد کشاورزی موظف شده کل دام‌ها را هویت‌دار کند و طی ۱۰ سال گذشته بر اساس میزان اعتبارات دریافتی سالانه تعدادی از دام های استان بر حسب اولویت بندی و با اولویت دام سنگین، هویت گذاری شده اند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: با تصویب شیوه نامه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از این پس تفاهم شده همه ارگان‌های دخیل در هویت‌گذاری دام از شماره استاندارد ۱۵ رقمی استفاده کنند.

وی درباره مشکلات مربوط به پلاک‌گذاری دام‌ها نیز اظهار داشت: تامین پلاک دام و مواد اولیه آن و نیروهای آموزش دیده در سطح استان از محدودیت‌های اصلی عملیات هویت‌گذاری دام هستند و این سازمان در حال پیگیری رفع این مشکلات است.


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا