ریابکوف: گام های ایران امکان حفظ برجام را فراهم می کند

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که کشورش در نشست مشترک کمیسیون برجام که روز یکشنبه در سطح مدیران سیاسی برگزار می شود تاکید می کنده گام های ایران برای کاهش تعهدات این کشور امکان حفظ برجام را فراهم می کند.

سرگئی ریابکوف مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه در گفت وگو با تاس گفت: ما درباره امکان دشوار شدن وضعیت در رابطه با اعلام قبلی گام های ایران گفت و گو خواهیم کرد. در سطح مالی اصرار خواهیم کرد که تدابیری که از سوی تهران اعلام شده میدان و عرصه کافی برای مانور سیاسی و دیپلماتیک را فراهم می کند.
وی ادامه داد: در نشست کمیسیون برجام همه مسائل دستور کار از ارزیابی اقدام های  ایران بر اساس طرح تعهدات کمتر در برابر اقدامات کم گرفته تا اجرای عملی برجام را مورد بررسی قرار می دهیم.
نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در اتریش اعلام کرد که نشست کمیسیون برجام در سطح مدیران سیاسی فردا یکشنبه در وین برگزار خواهد شد.
میخائیل اولیانوف روز شنبه در توئیتی با اشاره به این خبر، توضیح بیشتری در خصوص موضوعات قابل بحث در این نشست ارایه نکرد اما پیشتر نیز در توئیتی به اصرار مقام‌های آمریکایی برای منع غنی سازی اورانیوم از سوی ایران اشاره کرد و افزود که غنی سازی اورانیوم حق انکارناپذیر همه اعضای پیمان ان پی تی است و بنظر می رسد مقام های آمریکایی این واقعیت را از یاد برده اند حال آنکه در مفاد بند چهارم این پیمان بر این مورد تاکید شده است.
ریابکوف درادامه سخنان خود گفت: از ایران دعوت می کنیم که گام هایی که باعث دشوار شدن وضعیت شود را برندارند و با مسئولیت رفتار کنند. طرح های(تغییر کاربری ) سایت های هسته ای فردو و اراک را هیچکس لغو نکرده است.
  وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد مساله نجات برجام باید در سطح وزیران امور خارجه مطرح و مورد بررسی قرار گیرد اما تروییکای اروپا شامل فرانسه، آلمان و انگلیس برای چنین دیداری آمادگی ندارند.
 
 **توقیف نفتکش انگلیسی بر نشست کمیسیون برجام تاثیر نگذارد
ریابکوف در گفت وگو با ریانووستی هم گفت که امیدوار است که وضعیت توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران بر گفت وگوهای نشست برجام در وین تاثیر نگذارد.
وی ادامه داد: بسیار امیدوارم که وضعیت مربوط به توقیف نفتکش و وضعیت مرتبط با تلاش آمریکا و انگلیس و برخی متحدان این کشور برای ایجاد ائتلافی به منظور تامین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز گفت وگوهای نشست کمیسیون مشترک برجام را تحت الشعاع قرار ندهد.
 

**گسترش دامنه اینستکس شانس برای حفظ برجام را افزایش می دهد
ریابکوف گفت: اگر مکانیسم اینستکس برای استفاده کشورهای ثالث و سرویس دهی به فروش نفت ایران بکار گرفته شود شانس برای نجات برجام پدید می آید.
وی ادامه داد: می خواهیم ماهیت پیام های مقام های عالی رتبه اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه اینستکس برای کشور ثالث و نیز فروش نفت بکار گرفته خواهد شد را بدانیم.
  معاون وزیر خارجه روسیه تصریح کرد که اینستکس و وضعیت پیرامون راکتور اراک موضوعات اصلی کمیسیون مشترک برجام خواهد بود.


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا