وزیر کشور: روند نارضایتی مردم در۶ ماه اخیر کاهش یافت

وزیر کشور با اشاره به تلاش غرب برای اوج گیری نارضایتی مردمی بدنبال رشد تحریم‌های اقتصادی گفت: در ۶ ماهه گذشته روند نارضایتی‌های مردم رو به کاهش گذاشته است. ‌

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، عبد الرضا رحمانی فضلی در استودیو نگاه یک شبکه اول سیما گفت: همراه با ثبات قیمت‌ها در بازار، نرخ ارز و سکه هم به ثبات رو به کاهش رسیده، البته در حال حاضر که ارزبه روند کاهش رسیده مسئولین اقتصادی باید نظارت شایانی بر زیر مجموعه‌های خود داشته باشند که البته این مهم، جز دستورات رئیس جمهور هم بوده است.

او از کاهش چرخش نقدینگی و سروسامان گرفتن اوضاع چک بانکی را از جمله اقدامات مثبت در حوزه پولی و مالی کشور عنوان کرد و ادامه داد: ثبات فعلی بازار مالی کشور حاصل سیاست‌هایی بود ه که توسط سران ۳ قوه اتخاذ شده در خصوص اوضاع مسکن هم باید گفت؛ بخشی از شرایط موجود به وضعیت نا برابر عرضه و تقاضا مربوط می‌شود.

رحمانی فضلی گفت: سالانه باید حدود ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود امادرحال حاضر چیزی حدود ۴۰۰ هزار واحد ساخته می‌شود این یعنی سالانه حدود ۳۰۰ هزار تراکم و انباشته تقاضا داریم که سبب گرانی قیمت مسکن می‌شود.

وزیر کشور از پرسش‌های اقتصادی مجری برنامه تعجب کرد و تصریح کرد: سوالات اقتصادی که به وزیر اقتصاد مربوط می‌شود را از بنده می‌پرسید!!! ما مسئول اطلاع رسانی هستیم نه تأمین مالی.

رحمانی فضلی در خصوص وضعیت کاغذ و تأمین آن در نزدیکی بازگشایی مدارس گفت: ارز مورد نیاز تأمین کاغذ برای ضروریات جامعه مانند روزنامه‌ها و نشریات یا کتب درسی تأمین شده البته وزارت ارشاد متولی این مساله است ما امیدواریم که مشکلات این بخش هم بزودی حل شود.

وزیر کشور درخصوص عدم توازن و تعادل در کشور خاطرنشان کرد: استان سیستان و بلوچستان از عدم توازن و تعادل خیلی اساسی رنج می‌برد. در ایلام، لرستان و کرمانشاه هم همین طور. حال اینکه این عدم تعادل وتوازن میان روستا و شهر هم هست در توزیع منابع و توزیع جمعیت هم هست. من بعنوان یک کارشناس می گویم دلیل این عدم توازن؛ نظامات حاکم بر بودجه ریزی و برنامه ریزی نظام بانکی پولی نظام اداری است که ما از قبل انقلاب با آن مواجه بودیم. البته بعد از انقلاب تغییرات زیادی در این روند داده ایم.

او افزود: ما در امور زیر ساختی موفق بودیم، به همه کشور آب، برق، گاز، تلفن و حتی جاده آسفالت به روستاها هم رسیده است. اما در حوزه درآمد، اشتغال و خلق ثروت هنوز نتوانستیم عدم توازن و تعادل را از بین ببریم و این به نفع هیچ کس در کشور نیست.

رحمانی فضلی تصریح کرد: بیش از ۵۳ درصد سرمایه کشور در تهران است ولی تهران رتبه اول در بزهکاری و ناهنجاری دارد. بیشترین مشکلات ناهنجاری‌های حاشیه نشینی مربوط به تهران است. این اتفاق نه به نفع سیستان و بلوچستان است نه تهران البته در حال حاضر به دلیل گرانی زندگی در تهران، روند مهاجرت معکوس از تهران به سایر شهرها و روستاها رو به افزایش است.

او از اقدامات مثبت در خصوص کاهش سرعت طلاق در کشور و همچنین اقدامات مؤثر در مورد مبارزه با اعتیاد و مشکلات حاشیه نشینی خبر داد و ادامه داد: در سه سال اخیر اقدامات خوبی در خصوص آسیب‌های اجتماعی صورت گرفته اما عقب افتادگی کشور در این زمینه یک عقب افتادگی ۲۰ ساله است و ما باید سرعت اقدامات را بالا ببریم و با مشارکت مردم روند را تسریع دهیم.

وزیر کشور با رویکردی به شرایط جامعه و ملت در زمان اوج گیری تحریم‌های ظالمانه گفت: یکی از اهداف و ابزارهای غربی‌ها اوج گیری نارضایتی مردمی بدنبال رشد تحریم‌های اقتصادی بود نکته جالب اینکه در ۶ ماهه گذشته روند نارضایتی‌های مردم رو به کاهش گذاشته است.

او ادامه داد: در ۳ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه به سال قبل حدود ۳۸% کاهش اعتراضات داشته ایم البته این به معنای راضی بودن مردم نیست دلیل این حرکت. شعور سیاسی مردم و شناخت درست از دشمن است مردم می‌دانند که درون کشور یک جنگ تحمیلی اقتصادی است در این بین ما نباید نارضایتی‌ها و گرانی‌ها و نابسامانی‌ها را نادیده بگیریم هر اتفاقی می‌تواند به رویدادی بزرگ بیانجامد ما باید با مردم همراه باشیم، توجیه کنیم و بپذیریم و حل کنیم.

رحمانی فضلی گفت: در حوزه مرزی هم شرایط خوبی داریم. با توجه به دستور ریاست جمهور حدود ۳۰۰ میلیون دلار سالانه ۱۰۰ میلیون دلار به تجهیز منابع و ملزومات امنیت مرزهای شرقی کشور تخصیص می‌دهیم. این تجهیزات می‌تواند کمک شایانی به مبارزه با ورود و قاچاق مواد مخدر به کشور انجام دهد.


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا