رتبه سوم تولید گاز دنیا در اختیار ایران

خبرگزاری ارک: صادق روزبهی، کارشناس انرژی اعلام کرد: ایران در آستانه بازپس گیری رتبه سوم تولید گاز دنیاست.

روزبهی گفت: هفته گذشته شرکت BP آخرین گزارش سالیانه خود از وضعیت انرژی دنیا را منتشر کرد. این گزارش به عنوان یکی از معتبرترین مراجع آماری در خصوص انرژی دنیا، شصت و چهارمین گزارش BP از این دست گزارش‌هاست که در ماه ژوئن (خرداد ماه) هر سال ارائه می گردد و به مرور کلی میزان ذخایر، میزان مصرف و تولید انرژی در دنیا در شش قسمت نفت، گاز، ذغال سنگ، انرژی هسته ای، انرژی برق آبی، انرژی های تجدید پذیر و غیره در کشورهای مختلف دنیا می پردازد.

وی ادامه داد: بر اساس این گزارش، ایران با داشتن 34 تریلیون متر مکعب گاز طبیعی، 18.2 درصد از کل ذخایر گاز دنیا را در اختیار دارد و از این حیث همچون سال گذشته رتبه اول دنیا را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که پس از ایران، روسیه و قطر به ترتیب با 32.6 و 24.5 تریلیون متر مکعب بیشترین حجم ذخایر گازی دنیا را در اختیار دارند. اما از نظر تولید گاز طبیعی، ایران علیرغم در اختیار داشتن 18.2 درصد از گاز طبیعی کل دنیا، با تولید 5.0 درصد از کل گاز تولیدی دنیا، پس از کشورهای آمریکا، روسیه و قطر در رتبه چهارم دنیا قرار دارد. این در حالی است که کشور کوچک قطر با تولید 177.2 میلیارد متر مکعب که بخش اعظم آن نیز از میدان مشترک گنبد شمالی (پارس جنوبی) است ، 5.1 درصد از تولید کل دنیا را در اختیار دارد.

روزبهی افزود: در سال گذشته، میزان تولید گاز طبیعی در کشور مجددا روند صعودی پیدا کرد و با افزایش 5.2 درصدی به نسبت سال قبل توانست به میزان 172.6 میلیارد متر مکعب برسد. این افزایش تولید بیش از هر چیز مرهون راه اندازی پروژه فاز 12 پارس جنوبی به عنوان بزرگترین پروژه این میدان است که توانست در سال گذشته در حدود 5.8 میلیارد متر مکعب به تولید گاز کشور اضافه کرده و به تنهایی بیش از 67 درصد افزایش تولید فوق را به خود اختصاص دهد.

وی همچنین گفت: در بخش مصرف گاز طبیعی نیز ایران با مصرف 170.2 میلیارد متر مکعب، پس از کشورهای آمریکا، روسیه و چین در مقام چهارم قرار دارد. بهره برداری از فازهای نیمه تمام پارس جنوبی علی الخصوص فاز 12 پارس جنوبی در سال گذشته باعث شد تا اندکی فاصله تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور افزایش پیدا کرده و مشکلات کمتری در تامین گاز زمستانی و سوخت مورد نیاز نیروگاه ها به وجود آید. میزان صادرات گاز طبیعی ایران در سال گذشته به 9.6 میلیارد متر مکعب رسید که کمتر از 1.5 درصد از کل صادرات گاز در دنیا را به خود اختصاص داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا