راسته «آیناچی‌لار» بازار تاریخی تبریز مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی از مرمت و بازسازی طاق‌های ورودی راسته «آیناچی‌لار»(آینه سازان) در بازار تاریخی و مسقف تبریز خبر داد.

مرتضی آبدار روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی دهه های گذشته دو طاق ابتدایی ورودی این راسته توسط کسبه محل مورد مرمت قرار گرفته بود که به دنبال آن طاق ضربدری با تیرآهن در این محل جاگذاری شد، اما پس از گذشت چند دهه تیرآهن های این دو طاق دچار پوسیدگی شده و احتمال فرونشست آن ها محتمل بود.

وی با اشاره به اینکه در صورت عدم رسیدگی به طاق های مذکور خطر ریزش طاق در مغازه های درگیر و همچنین محل رفت و آمد مردم بیشتر می شد، ادامه داد: رسیدگی به طاق ها که ۴ باب مغازه از راسته آیناچی‌لار را درگیر کرده بود باید در اسرع وقت انجام می شد، لذا با بهره مندی از اعتبار تخصیص یافته به مرمت بازار ایکی قاپیلار، میراث فرهنگی استان برای از وقوع هرگونه خطر احتمالی، مرمت و بازسازی این طاق ها را آغاز کرد.

آبدار گفت: با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی طاق های ضربدری برداشته شده و پس از اصلاح تویزه ها و اجرای ویترین مغازه ها، طاق های گنبدی اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه زمان اجرای عملیات مرمت ورودی راسته آیناچی‌لار  همزمان با ایام سوگواری ماه محرم است، لذا کارشناسان و مرمت گران پس از اجرای ویترین و اصلاح تویزه ها عملیات را تا اتمام دهه نخست محرم متوقف و پس از آن طی دو ماه مرمت طاق های گنبدی را تکمیل خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، بازار تبریز بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازار سرپوشیده جهان است که با مساحت یک کیلومتر مربع مرداد ماه سال ۱۳۸۹ به شماره ۱۳۴۶در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌ است.

این بازار از بازارچه‌ها، دالان‌ها، تیمچه‌ها، سراها و کاروانسراهای متعددی تشکیل یافته‌ است و به دلیل قرار گرفتن تبریز بر سر چهارراه جاده ابریشم و گذر روزانه هزاران کاروان از کشورهای مختلف آسیایی، آفریقایی و اروپایی، این شهر و بازار آن از رونق بسیار خوبی در طول تاریخ برخوردار بوده‌ است و این اهمیت همچنان پویا و زنده است.

این بازار با داشتن حدود ۵ هزار و ۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه مهمترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌ شود.

پیشتر مجموعه بازار مسقف تبریز به تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اغلب تیمچه‌ها و سرای‌ها بازار تبریز دارای سه طبقه‌ است که طبقه زیرین مخصوص انبار کالا، طبقه دوم تجارتخانه و محل کار و طبقه سوم جهت استراحت و آسایش طراحی شده‌ است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا