طرح ۲۵۰ میلیون دلاری تولید پلیمر با دانش بومی در تبریز

موافقت‌نامه طرح ساخت واحد تولید پلی‌اتیلن سنگین با دانش و فناوری بومی به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار در مجتمع پتروشیمی تبریز امضا شد.

مدیرعامل مجتمع پتروشیمی تبریز روز سه شنبه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: ساخت واحد تولید پلی اتیلن سنگین در مجتمع پتروشیمی تبریز سه سال طول خواهد کشید و پس از آن تولید محصول – پلی اتیلن سنگین – آغاز خواهد شد. 

سیاوش درفشی با اشاره به امضای قرارداد ساخت واحد تولید پلی اتین سنگین پتروشیمی تبریز با شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست، افزود: هزینه اجرای این طرح به دست متخصصان و مهندسان داخلی ۲۵۰ میلیون دلار است. 

وی اضافه کرد: با بهره برداری از این واحد سالانه ۳۱۰ هزار تن پلی اتیلن سنگین در پتروشیمی تبریز تولید و ظرفیت تولید این مجتمع ۲ برار خواهد شد. 

وی در خصوص اشتغال زایی طرح ساخت تولید واحد پلی اتیلن سنگین در مجتمع پتروشیمی تبریز نیز گفت: در زمان اجرای طرح چهار پنج هزار نفر نیروی انسانی در آن مشغول کار خواهند بود و پس از آغاز به تولید نیز ۳۰۰ نفر به طور مستقیم و بیش از سه هزار نفر به طور غیرمستقیم از فرصت اشتغالزایی آن بهره مند خواهند شد. 

درفشی در خصوص ارزآوری واحد تولید پلی اتیلن سنگین پتروشیمی تبریز اظهار کرد: با بهره برداری از این واحد، با نرخ امروز، سالانه ۳۵۰ میلیون دلار ارز از محل صادرات محصولات آن وارد کشور خواهد شد. 

وی اضافه کرد: همچنین در مراحل ساخت این واحد، به دلیل فعال شدن کارخانجات و واحدهای صنعتی مرتبط برای تامین اقلام و مصالح مورد نیاز طرح، از خروج ۲۵۰ میلیون دلار از کشور نیز جلوگیری خواهد شد. 

وی گفت: با ساخت واحد تولید پلی اتیلن سنگین مجتمع پتروشیمی تبریز در سه سال آینده، همه کارگاه ها و کارخانجات تولیدکننده اقلام مورد نیاز از قبیل پمپ، ولو، کابل و تجهیزات برقی در آذربایجان شرقی و دیگر مناطق کشور درگیر اجرای آن خواهند شد و سفارش ساخت خواهند گرفت. 

وی یادآوری کرد: مجتمع پتروشیمی تبریز نخستین واحد پتروشیمی کشور است که واحد تولید پلی اتیلن سنگین در آن با دانش بومی، طراحی و اجرا می شود. 

طرح مجتمع پتروشیمی تبریز در قانون بودجه سال ۱۳۶۶ کل کشور تصویب شد و کلیات طرح در بهمن ماه ۱۳۶۷ به تائید هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی رسید، فعالیت های طراحی و مهندسی در نیمه دوم سال ۱۳۶۸ و عملیات نصب در سال ۱۳۷۱ آغاز شد.
شرکت پتروشیمی تبریز در زمینی به مساحت ۳۹۱ هکتار در جوار غربی پالایشگاه تبریز واقع شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا