ضرورت کاهش مصرف آب و انتقال آن به دریاچه ارومیه

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت : با کاهش مصرف آب می‌توان حجم قابل توجهی از آن را به سمت دریاچه ارومیه روانه کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی امروز در جلسه شورای فرهنگی احیای دریاچه ارومیه گفت : برخی از افراد معتقد هستند که بهبود وضعیت دریاچه ارومیه تنها بخاطر بارش‌هایی است که اتفاق افتاده اما اینگونه نیست؛ قطعاً سایر اقدامات انجام شده در این زمینه تأثیر بسزایی در وضعیت فعلی دریاچه ارومیه داشته است.

جواد رحمتی ادامه داد : در سال‌های گذشته با وجود ۴۲۰ ملی متر بارش ، شاهد کاهش ارتفاع دریاچه بودیم اما اقداماتی نظیر لایروبی مسیل‌ها و اقدامات سازه‌ای و غیر سازه‌ای به احیای دریاچه ارومیه کمک کرد.

وی بیان کرد : اکنون به این باور رسیده‌ایم که اگر به مسائل زیست محیطی توجه کنیم و چاشنی علمی و کارهای فنی را در کنار هم قرار دهیم به نتیجه خوبی خواهیم رسید.

رحمتی با اشاره بر ارزشمند بودن اقدامات منابع طبیعی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت : آگاه سازی مردم با مخاطرات این مسئله و به نوعی دامن زدن بر مشارکت مردم، از عواملی که باید بدان توجه کرد؛ طبیعتاً اگر مشارکتی در کار نباشد تمام کارها، ابطل خواهد ماند.

وی ادامه داد : دریاچه را باید احیا کرد به طوری که با کاهش مصرف آب، باید اجازه دهیم آب به سمت دریاچه ارومیه روانه شده و دریاچه به محیط زیست افراد، آسیبی وارد نکند.

وی با تأکید بر تکمیل تونل زاب و وارد آوردن حجم قابل توجهی از آب به سمت دریاچه ارومیه افزود : در حال حاضر، همه شاهد تأثیرات رهاسازی آب از دریچه‌های پشت سدها و لایروبی مسیل‌ها هستیم.

رحمتی ادامه داد: وقوع سیل در سال جاری باعث شد بخش بیشتری از اعتبارات به سمت جبران خسارات سوق باید و تمام تلاش باید این باشد که نگذاریم این موضوع فراموش شود و باید پیگیر باشیم.

وی با اشاره بر اختصاص اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بیان کرد : امید است تا شش ماهه سال آیندهو، بخش مایع تصفیه خانه فاضلاب تبریز مورد بهره برداری قرار بگیرد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در پایان گفت : باید قدری از اقدامات کلیشه‌ای دوری و به سمت اقدامات کاربردی رفت در این راستا دانشگاه‌ها باید کمک و همکاری بیشتری داشته باشند و کمیته‌ها فعال‌تر شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا