آزمایشگاه سیستم‌های الکتروپنوماتیک در دانشگاه هنر اسلامی تبریز راه‌اندازی شد

آزمایشگاه سیستم‌های الکتروپنوماتیک برای اولین بار به همت متخصصان داخلی در دانشکده طراحی اسلامی دانشگاه هنر اسلامی تبریز طراحی، بومی‌سازی و راه‌اندازی شد.

رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز روز پنجشنبه در مراسم راه اندازی این آزمایشگاه گفت: این آزمایشگاه که برای بخش عملی برخی از دروس فنی رشته طراحی صنعتی در این دانشگاه راه اندازی شده قابل استفاده برای سایر رشته های فنی مهندسی مانند مهندسی مکانیک و مهندسی معدن بوده و می تواند برای آموزش تکنسین های صنعت نیز مورد استفاده قرار گیرد.

محمدعلی کی نژاد، با بیان اینکه با راه اندازی این آزمایشگاه دانشجویان رشته های مهندسی صنعتی می توانند آموخته های علمی و تئوری خود را در صحنه عملی بکار گیرند، افزود: با این اقدام دانشگاه در جهت ارتباط با صنعت یک گام برداشت و صنعت نیز باید در جهت ارتباط با دانشگاه گام بردارد.

وی با تاکید بر اطلاع رسانی راه اندازی این آزمایشگاه در این دانشگاه به سایر دانشگاه ها و مراکز علمی، اظهار داشت: این دانشگاه آماده همکاری با سایر دانشگاه ها و مراکز علمی برای استفاده  دانشجویان آن ها از این آزمایشگاه است.

رئیس دانشکده طراحی اسلامی دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز در این مراسم گفت: مرحله اولیه این آزمایشگاه ۱۱ سال پیش با اعتبار ۸۰ میلیون ریال راه اندازی شده و به مدارهای پنوماتیکی مجهز شد و در مهر سال جاری نیز با ایجاد رشته طراحی صنعتی در این دانشکده مدارهای الکترونیک نیز با آن تلفیق شد.

احد شاه حسینی، با بیان اینکه این آزمایشگاه تلفیقی از سیستم های پنوماتیک و الکترونیک است، افزود: در این آزمایشگاه بیش از ۵۰ نوع مدار می تواند شبیه سازی شود و دانشجویان می توانند آموزش های تئوریک را در این مرکز به صورت عملی انجام دهند و سیستم های بکار رفته در این آزمایشگاه هم اکنون در واحدهای صنعتی استفاده می شود.

وی یادآوری کرد: این آزمایشگاه می تواند برای دانشجویان رشته های مختلف مهندسی صنایع  و نیز تکنسین ها مورد استفاده قرار گیرد چراکه این مرکز صرفا جنبه آموزشی نداشته بلکه نمونه های کاربردی آن در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

طراح این آزمایشگاه و استاد دانشکده طراحی اسلامی دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز در این مراسم گفت: هزینه ساخت بردهای این آزمایشگاه یک دهم مشابه خارجی بوده و از سوی متخصصان داخلی طراحی و راه اندازی شده و با راه اندازی آن از خروج ارز جلوگیری شده است.

کمالی، افزود: بردهای آموزشی – پژوهشی ساخته شده در این آزمایشگاه قابلیت پیاده سازی ۱.۵ تا ۲ برابری بردهای آموزشی مشابه کشورهای آلمان و فرانسه را دارد و از تجهیزاتی در آن استفاده شده که هم اکنون در بازار صنعت از آن ها استفاده می شود و به راحتی می توان از بازارهای داخلی تهیه کرد.

وی یادآوری کرد: با توجه به استفاده از تجهیزات صنعتی موجود در بازار داخلی در این آزمایشگاه، دانشجویان بعداز دانش آموختگی در برقراری ارتباط بین آموخته های دانشگاهی با صنعت دچار سردرگمی نخواهند شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا