ساخت «مخازن فوق‌سرد» از سوی یک شرکت دانش بنیان ایرانی

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با به‌کارگیری توان و دانش بومی موفق به تولید انبوه مخازن پالایشگاه – پتروشیمی، مخازن LNG، مخازن بیمارستان، مخازن آبزی‌پروری، مخازن صنایع غذایی، حمل، فولاد، صنعتی و مخزن کرایوژنیک شد، محصولی که در حال حاضر به سه کشور دنیا صادر می شود.

 به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سید محمدرضا محمودیان رییس هیات‌ مدیره یک شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه، یکی از مهم‌ترین مسائل در زمینه صنایع استخراج و پالایش نفت و مشتقات آن ذخیره سازی این مواد پس از خالص سازی و آماده برای مصرف است، درباره تولیدات این شرکت به نام مخزن کرایوژنیک افزود: این مخزن از دو مخزن تشکیل شده است.

وی ادامه داد: مخزن اصلی درون یک پوسته خارجی قرار می‌گیرد و حد فاصل این دو مخزن از مواد عایق مانند پرلیت تشکیل شده است که براساس روش غربال مولکولی عمل می‌کند.

این فعال حوزه دانش بنیان با بیان اینکه، مخزن درونی لوله‌های درونی مخزن، از جنس استنلس استیل است که در کنار تست‌های زیادی که بر روی مخزن انجام می‌شود موجب تضمین مرغوبیت و کیفیت مایعات گازی می‌شود افزود: این خود عامل مهمی در بالا نگه داشتن خلوص گازها است.

وی اظهارکرد:این مخازن با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته و فناوری روز دنیا که تحت سیستم کنترل کیفیت است، ساخته می‌شود. قسمت‌های متعدد در طراحی و ساخت، این مخازن را جزو تجهیزات پیشرفته در سطح دنیا قرار داده است.

صادرات تجهیزات به ۳ کشور دنیا

محمودیان همچنین با بیان اینکه، مخازن کرایوژنیک در صنعت پالایشگاه و پتروشیمی کاربردهای زیادی دارند افزود: از جمله آنها می‌توان به مخازن، نیتروژن مایع، اکسیژن مایع، آرگون مایع و مایع  co۲ اشاره کرد. مخازن مورد استفاده در مجموعه‌های پتروشیمی معمولا با ظرفیت‌های بالا و فشار کاری ۵ تا ۱۵ بار است.

وی بیان کرد: پیشتر این تجهیزات از کشورهای ترکیه، چین، هند، آلمان و فرانسه وارد کشور می‌شد.

رییس هیات مدیره این شرکت دانش بنیان در ادامه به صادرات این محصول اشاره و با بیان اینکه، ۲ کارخانه  فولاد در کردستان عراق با تولیدات این شرکت تجهیز شدند، افزود: همچنین محصولات تولیدی این شرکت به کشورهای سوریه و افغانستان نیز صادر شده است.

این فعال عرصه دانش بنیان همچنین تصریح کرد: با تولیدات این شرکت برای ۷۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است.

محمودیان به اختلاف قیمت محصولات این شرکت و نمونه مشابه خارجی آن اشاره کرد و گفت: در بخش تجهیزات بیمارستانی اختلاف قیمت بیش از دو برابر است و در حوزه صنعت فولاد این اختلاف کمتر می‌شود.

وی همچنین اظهارکرد: با تولید این تجهیزات سالانه حدود ۵ میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت می‌گیرد که البته با توجه به ظرفیت بزرگی که در کشور وجود دارد این رقم می‌تواند به حدود ۳۰۰ میلیون دلار افزایش یابد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا