برگزاری جشنواره‌های متنوع شب یلدا در آذربایجان‌شرقی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی از برپایی جشنواره های متنوع برای گرامیداشت طولانی ترین شب سال با اجرای برنامه‌های سنتی در تاسیسات گردشگری استان خبر داد.

احمد حمزه زاده روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به نزدیک شدن طولانی‌ترین شب سال، «شب یلدا» که یکی از مهم‌ترین شب‌های ایرانیان از قدیم تا به امروز است، گفت: این شب در بین مردم آذربایجان با عنوان “چیلله گجه سی” آخرین شب فصل پاییز و جشنی برای استقبال از زمستان شناخته می‌شود و همه برای گرامیداشت این شب دورهم جمع می‌شوند، جشن می‌گیرند و به شادی می پردازند.

وی خاطرنشان کرد: هر منطقه از ایران رسم و رسوم خاصی برای گرامیداشت شب یلدا دارند و خانواده‌های آذربایجانی به‌ رسم احترام، در «چیلله گئه‌جسی» به ملاقات بزرگ خانواده رفته و با فراهم کردن “چیلله یئمک‌لری”  از قبیل هندوانه ، انار و … این شب طولانی را کنار هم جشن می‌گیرند.

وی اعلام کرد: در بیش از ۳۰ واحد از تاسیسات گردشگری آذربایجان شرقی از جمله هتل‌ها و رستوران‌ها باهدف پاسداشت آیین‌های سنتی و ایجاد فضای، مفرح و بانشاط زنده کردن برنامه‌هایی با عنوان شب یلدا مختلف به مناسبت شب یلدا برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا