تالاب گرد زرین

گرد زرین یکی از تالاب های زیبای استان آذربایجان غربی است که در دامنه های کوه دالامپر و در موقعیت جغرافیایی N371040 E445125 قرار دارد.

گفتنی است که کوه دالامپر در نقطه صفر مرزی ایران، ترکیه و عراق، 45 کیلومتری جنوب غربی ارومیه و 35 کیلومتری اشنویه واقع شده است. از فراز کوه دالامپر خاک هر سه کشور قابل رویت است.

ارتفاع این کوه 3500 متر بوده و دارای یخچال های چندین هزار ساله است. وجود دریاچه های طبیعی در دامنه های آن، یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد کوه دالامپر به شمار می آید. این دریاچه ها عبارتند از دالامپر، مامه شیخ، بنچول، دیمهک و….

تالاب گرد زرین

همچنین از برفابهای این کوه رودی پر آب سرچشمه می‌گیرد که در دامنه این کوه به صورت آبشاری بزرگ به نام سوله دوکل (به معنای آبشار مه آلود) به پایین می‌ریزد. ارتفاع دریاچه از سطح دریا 2100 متر و دایره شکل است. قطر دریاچه در حدود 90 متر است. حاشیه تالاب گیاهان نی و جگن قابل مشاهده است.

از گونه‌های جانوری این کوهستان می‌توان به: خرس قهوه‌ای، گرگ، روباه، شغال، مار، خرگوش، بز کوهی، عقاب و… اشاره کرد. همجنین پوشش گیاهی ویژه زاگرس معتدل از جمله گون، آلبالوی وحشی، بادام کوهی و… در دالامپر به وفور یافت می‌شود.

منبع: arktourism.ir

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا