۲۷ مزرعه پرورش ماهی در آذربایجان شرقی مکانیزه شد

ارک خبر-  مدیریت شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۸ با استفاده از ادوات مکانیزه، ۲۷ مزرعه پرورش ماهی به تجهیزات مکانیزه مجهز شده است.

قاسم جعفروند روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تجهیز این مزارع، باعث افزایش تولید، بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع آبی شده، ضمن آنکه قیمت تمام شده ماهی در مزارع نیز کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: امروزه توسعه آبزی پروری با ۲ رویکرد توسعه افقی (افزایش سطح) و توسعه عمودی (افزایش تولید در واحد سطح) برنامه ریزی و هدف گذاری می شود که توسعه عمودی به دلیل کم هزینه بودن و نیاز نداشتن به سطوح جدید و همچنین کاهش هزینه های تولید، بر توسعه افقی مقدم است.

وی جایگزینی تولید در واحد حجم به جای تولید در واحد سطح و جبران کاهش تولید ناشی از خشکسالی و افزایش تولید در واحد سطح در مواقع ترسالی را از دیگر مزایای استفاده از ادوات مکانیزه برشمرد و گفت: در شروع کار شیلات برنامه تولید به صورت ۱۰ لیتر آب با ۱۰۰ مترمربع استخر، یک تن تولید ماهی بوده (یعنی ۱۰ کیلو در مترمربع) و این در حالی است که امروز با توسعه مکانیزاسیون در مزارع و انتقال تجارب از کشورهای صاحب فن این مقدار به بیش از  ۳۵ کیلو در مترمربع رسیده است.

جعفروند یکی از ارکان مهم توسعه عمودی (افزایش تولید در واحد سطح) را بهره گیری از تکنولوژی و روش های نوین آبزی پروری برشمرد و اظهار کرد:  هم اکنون در مزارع پرورش ماهی استان، مجهز به سیستم های مکانیزه با ۶۷۲ دستگاه هوادهی از نوع اسپلش و فورس، ۵۴ دستگاه درام فیلتر، ۲۵۴ دستگاه کنترل کیفی آب، ۳۹۱ دستگاه الکترو پمپ، ۶ دستگاه مولد اکسیژن و ۲ دستگاه ازن ژنراتور تعبیه شده است.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان افزود: در سالجاری برای ۲۷ مزرعه پرورش ماهی قزل آلا امکان تهیه و نصب ۱۱۳ دستگاه انواع تجهیزات مکانیزه فراهم گردید که از این مقدار ۹ مورد هواده و یک مورد الکتروپمپ بصورت امانی و ترویجی توزیع شد  و بقیه از محل معرفی متقاضیان به بانک های عامل و اخذ تسهیلات بانکی به میزان ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال تامین شد.

جعفروند نتیجه بکارگیری مکانیزاسیون در آبزی پروری استان را علاوه بر افزایش تولید موجب نهادینه کردن توسعه پایدار و متوازن آبزی پروری با رویکرد حفظ محیط زیست دانست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا