ساماندهی مشاغل در شهر باید مبتنی بر مطالعات علمی باشد

رئیس هیئت مدیره سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری اصفهان:

ساماندهی مشاغل در شهر باید مبتنی بر مطالعات علمی باشد

به گزارش ارک خبر: حسین امیری اظهار داشت : اولویت اصلی این سازمان ساماندهی مشاغل شهری می باشد علی رغم اینکه از دیگر ماموریت های سازمان نیز نباید عدول کرد و تمامی آنها را می بایست به موازات هم پیش برد.

وی پیامدهای توسعه شهرنشینی از جمله آلودگی آب و هوا و محیط زیست شهری را تهدیدی جدی برای سلامتی و ایمنی ساکنان شهرها دانست و گفت: امروزه، مناطق شهری به عنوان کانون های جمعیتی و فعالیت های اقتصادی، با تمرکز بالای واحدهای آلاینده محیط زیست مواجه شده اند، به طوری که موقعیت مکانی نامناسب و انواع آلودگی های ناشی از مشاغل مختلف در شهرهای بزرگ مانند  اصفهان، سلامت و آرامش شهروندان را مورد تهدید جدی قرار داده است؛ واحدها و مشاغلی که نوع فعالیت و مهم تر از آن، موقعیت و نحوه مدیریت آنها عامل ایجاد آلودگی و مزاحمت است بنابراین شناسایی و ساماندهی مناسب مشاغل آلاینده و مزاحم، موضوعی مهم در مدیریت شهری است.

امیری افزود: شهر اصفهان نیاز به یک بازنگری اساسی در حوزه مشاغل شهری داشته  و  باید در شهرداری  تمامی نگاه ها و برنامه ها از جمله نگاه مدیریت شهری ، عمران شهری ، اقتصاد شهری، حمل و نقل شهری همراه و همسو با ساماندهی مشاغل شهری باشد.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان تاکید کرد: نگاه مدیران شهری و استانی می بایست همه در جهت  کمک به شهر و رفع معضلات شهری بوده که این امر با اولویت قرار دادن ساماندهی مشاغل امکان پذیر خواهد بود و در این راستا به جهت عملیاتی شدن ساماندهی مشاغل شهری باید از مدل های مختلف سرمایه گذاری در این زمینه  استفاده کرد و با مشارکت اتحادیه ها و واحدهای صنفی به منظور سهیم شدن در حل مشکلات شهری بهره برد.

وی با اشاره به مکان های در نظر گرفته شده برای ساماندهی رسته های مختلف صنفی گفت: محل استقرار مناسب به منظور ساماندهی رسته های مختلف صنفی باید با مطالعه انجام گیرد و پیش از استقرار واحدهای صنفی در یک مکان مناسب باید با مکان یابی و مکان گزینی مناسب که جزء ابزار علمی و اولیه یک مطالعه برای استقرار واحدهای صنفی باشد اقدام به برنامه ریزی نمود.

حسین امیری با بیان اینکه  مطالعات طرح جامع ساماندهی مشاغل یکی از اقدامات شایسته صورت گرفته در این سازمان است گفت: مطالعات پایه و بستر سازی، شناخت آسیب شناسی و تحلیل عام و همچنین تحلیل عملکردی، تحلیل یکپارچه و تعیین گروه های هدف، برنامه راهبردی و برنامه عملیاتی  به عنوان ۶ رکن اصلی این مطالعات می باشد.

وی با اشاره به ساماندهی عمده فروشان خواروبار و خشکبار در شهر اصفهان، گفت: به منظور ساماندهی صنف خواروبار و خشکبار و جلوگیری از مشکلات ترافیکی در خیابان‌های جهاد، عبدالرزاق و ولی‌عصر(عج) مجموعه‌ای در میدان مرکزی میوه و تره بار احداث شد که برای این مجموعه ۱۱۱ واحد خوار و بار در زمینی به وسعت ۱۵ هکتار در نظر گرفته شده است که تا پایان سال جاری ۴۵ واحد شامل محور های ۱ و ۳  آن پروژه  آماده بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

رئیس هیئت مدیره سازمان ساماندهی مشاغل شهری افزود: در حوزه شبکه توزیع، بازار روز کوثر ۱۵ واقع در سه راهی پینارت شهرک زاینده رود در حال تکمیل می باشد و تا نیمه اسفند ماه آماده ارائه خدمات به شهروندان  خواهد بود.

معاون خدمات شهری شهردار با اشاره به اینکه در میدان مرکزی میوه و تره بار احداث بارانداز شیلات با اعتباری بالغ بر ۷۵ میلیارد ریال در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: برای ایجاد بارانداز شیلات میدان مرکزی میوه و تره بار اصفهان ۱۴ غرفه با پنج هزار مترمربع زیربنا در نظر گرفته شده است تا عرضه این محصولات با نظارت ویژه بر رعایت اصول بهداشتی و در فضایی مناسب انجام شود.

امیری با بیان اینکه در حوزه ساماندهی مشاغل جلسات متعددی برگزار شده است، تصریح کرد: به منظور واگذاری سرقفلی غرفه‌های مجتمع خواروبار و خشکبار به صنف مربوطه از شورای اسلامی شهر مجوزهای مربوطه اخذ شد همچنین توافق لازم به جهت احداث مشارکتی اولین کلینیک خدمات خودروئی در میدان مرکزی میوه و تره بار انجام شده است.

 امیری افزود: تشکیل مجموعه هایی جهت استقرار مجتمع های صنفی پزشکان و مشاغل وابسته اصفهان از برنامه های سازمان ساماندهی مشاغل شهری می باشد که با هدف دسترسی بهتر شهروندان در مناطق مختلف به این واحد ها، ضرورت توجه به مشکلات واحدهای مرتبط با پزشکان از قبیل ترافیک و اختلال در عبور و مرو در بخش مرکزی شهر،  توسعه و ساماندهی هدفمند مشاغل شهری و هدایت و جهت دهی جریانات اقتصادی مشاغل در راستای توسعه پایدار شهر؛  برنامه ریزی و اجرایی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا