برج مقبره آس کلیبر مرمت شد

 ارک خبر- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی از اتمام مراحل مرمت و ساماندهی برج مقبره آس در شهرستان کلیبر خبر داد.

مرتضی آبدار روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه میراث فرهنگی استان تاکنون حرکت‌ مستمر و مداوم در راستای صیانت و احیای آثار تاریخی شهرستان‌ها داشته است، افزود:  در راستای پیشبرد برنامه‌های مرمتی در شهرستان‌ها، مرمت و ساماندهی برج مقبره آس کلیبر در دستور کار اداره کل قرار گرفته بود.

وی قدمت تاریخی برج مقبره آس را مربوط به دوره ایلخانی دانست و گفت: مرمت و ساماندهی برج این مقبره که یکی از آثار تاریخی ارزشمند کلیبر است با ۲ میلیارد ریال هزینه کرد انجام‌ شده است.

آبدار اضافه کرد: مرمت این بنای تاریخی با اقداماتی نظیر جرم‌گیری لایه‌های سنگی در فضای داخل بنا، سونداژ و خاک‌ برداری دستی و پی‌گردی جهت شناسایی کامل بنا، اجرای کف سازی در بخش سردابه و محراب برج و اجرای نمای سنگی برای اضلاع شش‌ ضلعی صورت می‌گیرد.

به گفته وی در حال حاضر مقبره آس آماده میزبانی از گردشگران علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ آذربایجان و ایران است.

آبدار اظهار داشت: برج مقبره آس منتسب به مقبره مادر امیر تیمور گورکانی واقع در روستای آس قدیم شهرستان کلیبر در تاریخ ۱۲ مرداد ۹۸ به شماره ۳۲۵۹۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

روستای آس قدیم در ۲۵ کیلومتری کلیبر واقع شده است.

شهرستان کلیبر با جمعیت ۵۵ هزار نفر در فاصله ۱۷۲ کیلومتری شمال شرقی تبریز واقع شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا