ظرفیت ترانزیتی آذربایجان‌شرقی در جهت توسعه اقتصادی کشور استفاده شود

ارک خبر-  استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این استان در نقطه ثقل کریدورهای ترانزیتی کشور قرار دارد، گفت: آن‌چنان که باید و شاید از این ظرفیت برای توسعه اقتصادی کشور استفاده نشده است.

دکتر محمدرضا پورمحمدی شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان با حضور رییس دفتر رییس جمهوری، با اشاره به ظرفیت‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی استان ، خاطرنشان کرد: ایران در پنج ‌کریدور مطرح دنیا و در مرکز آن قرار دارد و آذربایجان شرقی نیز در ٣ کریدور و در مرکز این کریدورهای مهم  قرار دارد.

وی افزود: ‌ ظرفیتهای آذربایجان شرقی بسیار بالاست و می‌تواند مبادلات تجاری با از این استان انجام شود از طرف دیگر این استان  با جمهوری آذربایجان و  نخجوان به مسافت ۲۷۰ کیلومتر مرز مشکترک دارد و با ترکیه همسایه است.

پورمحمدی گفت: سال ۹۷، سال بسیار سختی بود و انواع بلایای طبیعی همچون زلزله، آتش سوزی و سیل و همچنین اتفاقاتی همچون اعتراض های خیابانی را شاهد بودیم که خوشبختانه به بهترین شکل ممکن، مدیریت شد.

وی ادامه داد: مدیریت خوب تمامی این حوادث، مدیون و مرهون تلاش شبانه‌روزی فرمانداران، مدیران، بخشداران و فعالان بخش خصوصی است و با حضور حجت الاسلام آل‌هاشم در استان، انسجام و وحدت خاصی در استان مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه مشکل خاصی در استان نداریم اعلام کرد: تبریز و آذربایجان، به رغم موقعیت بسیار خاص و ژئوپولیتیک خود، پاک‌ترین استان کشور بوده و به داشتن شهرهای بدون گدا و معتاد متجاهر، افتخار می‌کند.

استاندار آذربایجان شرقی از افزایش صادرات غیرنفتی استان به  2.5 میلیارد دلار در ۱۰ ماهه نخست سالجاری خبر داد و عنوان کرد: پیش بینی می‌کنیم که این رقم تا پایان سالجاری به بیش از سه میلیارد دلار برسد.

وی با قدردانی از هیات دولت در تلاش برای عضویت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا اظهار امیدواری کرد: دولت از ظرفیت استان ما برای افزایش تعاملات اقتصادی با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا استفاده کرده و آذربایجان شرقی را به عنوان استان معین برای سایر استان‌های کشور انتخاب کند.

وی به دو سفر اخیر رییس جمهور به تبریز در طول یکسال نیز اشاره کرد و افزود: در این دو سفر، بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه در استان افتتاح و صدها پروژه با همین ارزش ریالی نیز کلنگ زنی شد.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به مسائل و مشکلات اشتغال در آذربایجان شرقی گفت: ‌هر چند نرخ اشتغال در این استان بالاتر از میانگین کشوری است ولی این موضوع نشان از اشتغال خوب در استان نیست.

 وی ادامه داد: آذربایجان‌شرقی یکی از مهاجرفرست ترین استان های کشور می باشد که برای یافتن کار به شهرها و استان های دیگر و تهران مهاجرت می کنند.

 پورمحمدی با اشاره به اشتغال زایی مناسب مجتمع مس سونگون گفت:  ایجاد شهرک تخصصی مس و صنایع پایین دستی آن منجر به ایجاد اشتغال برای ۵۰ هزار نفر خواهد شد.

 استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه در این استان ۳۰میلیون جفت کفش با برند تبریز تولید می‌ شود، گفت:  شهرک تخصصی کفش فرصت های جدید شغلی ایجاد می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا