تراز مثبت ۲ میلیون دلاری تجارت آذربایجان شرقی

ارک خبر- معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: امسال، واردات استان ۹۹۰ میلیون دلار بوده و نزدیک دو میلیون دلار تراز تجاری ، ۲۴ بهمن در جلسه فعالان اقتصادی با رییس دفتر رییس جمهوری، اظهار کرد: آذربایجان شرقی از نظر تولید و تجارت وضعیت بسیار مناسبی در بخش صنعت، کشاورزی و سرمایه گذاری در حوزه گردشگری دارد.

علی جهانگیری بعد از ظهر پنجشنبه، ۲۴ بهمن در جلسه فعالان اقتصادی با رییس دفتر رییس جمهوری، اظهار کرد: آذربایجان شرقی از نظر تولید و تجارت وضعیت بسیار مناسبی در بخش صنعت، کشاورزی و سرمایه گذاری در حوزه گردشگری دارد.

وی با اشاره به افزایش ۵۴ درصدی صادرات استان نسبت به سال گذشته، اظهار کرد: طی ۱۰ ماه امسال ۲.۸ میلیارد دلار صادرات داشتیم که تلاش می‌کنیم این میزان تا پایان سال به سه میلیارد دلار برسد.

جهانگیری از روند امیدبخش سرمایه‌گذاری به ویژه سرمایه گذاری خارجی خبر داد و گفت: پس از خروج آمریکا از برجام، انتظار نمی‌رفت کسی در این شرایط سرمایه گذاری کند، اما با همه این شرایط، امسال شش مورد سرمایه گذاری خارجی با رقم ۹۱ میلیون دلار داشتیم.

وی از صدور ۳۸۵ مورد پروانه بهره برداری در حوزه صنعت خبر داد و افزود: ۶۰ درصد این پروانه‌ها متعلق به طرح‌های قبلی بودند که سند توسعه گرفتند، همچنین ۱۲۸۱ فقره جواز تاسیس در طول  ۹ ماه سال جاری صادر شده و قرار داد واگذاری شهرک‌های صنعتی هم ۱۷۱ درصد  رشد داشته است.

به گزارش ایسنا، معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به توسعه کشت گلخانه‌ای در استان، بیان کرد: شش سال قبل، ۶۴  هکتار گلخانه داشتیم، اما الان به ۲۲۰ هکتار رسیده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: توجه به اقتصاد دانش بنیان یکی از اقدامات خاص دولت تدبیر و امید بود و اکنون سه مرکز نوآوری و دو مرکز شتاب دهنده، ۱۴۱ شرکت دانش بنیان، ۱۰ هزار طرح شناخته شده و ۷۰۰ طرح تجاری شده داریم.

جهانگیری در ادامه سخنانش، با اشاره به بازدید رییس جمهور از بازار کفش تبریز در سفر قبلی‌، گفت: با کمک بخش خصوصی، مجوزهای لازم برای ایجاد و فعالیت شهرک تخصصی کفش و مصنوعات چرمی صادر و این شهرک در ۳۵ هکتار در کنار تبریز با ۷۰۰ ملیارد تومان اعتبار ایجاد شد.

وی در ادامه با اشاره به میزان ذخایر معدنی آذربایجان شرقی، متذکر شد: ۸.۵ میلیارد تن ذخیره معدنی غیرفلزی داریم و اکتشافات معدن مس تقریبا با اکتشافات مس سرچشمه برابر است؛ همچنین از حدود ۷۰۰ معدن بیش از ۵۰ درصد آن غیرفعال است.

وی در بخش دیگری از سخنانش از ساماندهی اصناف استان خبر داد و گفت: ۱۲۰ هزار صنف در استان ما وجود دارد که بسیاری‌ از آن‌ها پروانه ندارند و به عنوان مثال در مورد نانوایی‌ها ۸۰۰ نانوای بدون پروانه داشتیم که الان به ۱۵۰ مورد رسیده است.

وی در ادامه متذکر شد: در آذربایجان شرقی در مورد کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی مانند گوشت برنج و شکر و بقیه اقلام، هیچ مشکل خاصی نداریم و ذخایر بیش از پارسال است.

جهانگیری در بخش پایانی سخنانش، متذکر شد: قیمت ۷۰ قلم کالا بعد از آبان ماه ثابت باقی مانده و قیمت ۲۵ قلم کالا هم کاهش قیمت داشته است و در مورد ۳۰ مورد هم افزایش قیمت داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان و حقوق ثابت‌ها نیز یکی از مشکلات ما است که در صورت تداوم ممکن است به رکود تولید منجر شود.

بر اساس این گزارش، فعالان اقتصادی استان در این جلسه به بیان نظرات و مشکلات و موانع تولید پرداختند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا