هزینه سفر نوروزی عتبات به عراق اعلام شد

رییس سازمان حج و زیارت دوشنبه شب گفت:‌ هزینه اعزام زمینی زائران به عتبات عالیات از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و اعزام های هوایی نیز از سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان تعیین شده و بسته سفر شامل زیارت شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و سامرا است.

به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت، علیرضا رشیدیان در خصوص متقاضیان سفرهای نوروزی عتبات افزود: ثبت نامه اولیه بیش از ۳۰ هزار نفر از متقاضیان این سفرها در سامانه مربوطه انجام شده است.

رییس سازمان حج و زیارت اضافه کرد: از این تعداد حدود۲۰ هزار نفر برای سفر زمینی به عتبات و حدود ۱۰ هزار نفر نیز برای سفرهای هوایی در ایام نوروز ثبت نام کردند.

وی گفت: نتایج ثبت نام اولیه فردا سه‌شنبه (۲۹ بهمن) طی قرعه‌کشی انجام می شود و زمان اعزام زائران نوروزی عتبات تعیین و به آنان اعلام خواهد شد.

رشیدیان با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته با وجود شرایط خاص عراق، اعزام زائران به عتبات متوقف نشده بود ، اظهار کرد: سفرهای عتبات به صورت هوایی به مقصد شهر نجف و از آنجا به کربلا ، کاظمین و سامرا و دوباره به نجف انجام می‌گرفت .

وی افزود: امروز نیز با توجه به امنیت پایدارتری که در کشور عراق به واسطه خون شهدایی همانند سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس جانشین سازمان الحشد الشعبی ایجاد شده و همچنین با توجه به بررسی‌ها و مجوزهایی که دریافت شده است، ثبت نام برای اعزام های زمینی هم آغاز شد و از ۱۶ تا ۲۵ بهمن ماه از متقاضیان ثبت نام شدند .

اعزام زمینی زائران عتبات از ۲۷ بهمن ماه کلید خورد

رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: از ۲۷ بهمن ماه دوباره اعزام‌های زمینی عتبات فعلا فقط از طریق مرز مهران از سر گرفته شده و امید است به زودی از سایر مرزهای زمینی هم انجام شود.

رشیدیان با بیان اینکه اعزام هوایی زائران عتبات عالیات هم همانند قبل ادامه می‌یابد،گفت : ثبت نام برای اعزام های نوروزی هم انجام شده است و بعد از قرعه کشی زمان اعزام های نوروزی به متقاضیان اعلام می شود.

وی در ادامه با اشاره به وجود برخی آسیب‌ها و نواقص در سفرهای عتبات اظهار کرد : در فرصتی که کاهش اعزام های عتبات برای ما ایجاد کرد، کارشناسان مربوطه در بخش‌هایی که در اختیار و حیطه کاری سازمان است اعم ازحوزه های تغذیه ، تدارکات و حمل و نقل پیگیری و تلاش کردند تا بخشی از آسیب‌ها را رفع کرده و خدمات مناسب‌تر و بهتری به زائران انجام شود.

رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: اما بخشی از این خدمات هم از جمله مراکز اقامتی عراق همان است که در این کشور وجود دارد و ناچار باید از همان استفاده کنیم اما هم اکنون با کمک سرمایه‌گذاران ایرانی در نجف هتل مناسبی در حال ساخت است که می‌تواند شرایط مناسبی برای اقامت زائران ما فراهم کند.

رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: سفرهای انفرادی در شرایط فعلی متوقف است اما امید است با راه اندازی کاروان ها شرایط به مرور برای سفرهای عمومی زائران عتبات هم فراهم شود.

 وی در عین حال تاکید و توصیه کرد : متقاضیان سفر به عتبات عالیات از ظرفیت های سازمان حج و زیارت و دفاتر زیارتی برای سفرهای عتبات بهره گیرند، زیرا برای کاروان‌های دارای مجوز سازمان حج و زیارت، ملاحظات مربوط در حوزه های مختلف از جمله عزت، کرامت و نیز امنیت زائران و مباحث فرهنگی به خوبی دارند حال آنکه آزادبرها در موارد متعدد دچار مشکل شده‌اند و برای زائران ما مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند که انتظار می رود متقاضیان به ‌ها و تاکیدات مربوطه در این حوزه توجه جدی داشته باشند.

رشیدیان تصریح کرد : حتی برای افرادی که تصمیم به سفرهای کوتاهتری فقط به یکی دو شهر زیارتی در عراق دارند را هم بسته های مناسبی تهیه و تدارک شده است.

 آخرین برنامه ریزی ها برای حج تمتع ۹۹

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه در خصوص برنامه ریزی برای حج تمتع ۹۹ هم گفت: اجاره مسکن در مدینه به طور کامل به انجام رسیده و در مکه مکرمه نیز تاکنون بیش از ۸۰ درصد مسکن مورد نیاز اجاره شده و بقیه نیز تا انتهای هفته به انجام می رسد و امید است با پایان یافتن این برنامه ‌ها هرچه زودتر گروه‌های قیمتی را مشخص کنیم .

وی در موضوع نرخ ارز مورد نیاز عملیات حج سال آینده هم گفت: در حال حاضر منتظریم که با عنایت دولت و رییس جمهوری، نرخ ارز مورد نیاز عملیات حج اعلام شود.

رشیدیان اظهار کرد: در حج گذشته، ارز ۷ هزار تومانی برای این عملیات در نظر گرفته و تامین شد که بر اساس آن متوسط قیمت این سفر معنوی برای هر زائر  در حدود ۲۵ میلیون تومان بود.

 رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد : در حال حاضر نیز برای حج تمتع امسال منتظر تصمیم و اعلام نظر مسئولان هستیم که به طور قطع نرخ ارز در قیمت تمام شده سفر حج تاثیرگذار است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا